کنگره آمریکا همچنان در مسیر تقابل با ایران؛
طی هفته های اخیر، بحث های فراوانی درباره ضرورت اطمینان بخشی آمریکا به بانک ها و شرکت های اروپایی درباره تعامل با ایران مطرح شده است. هرچند مقامات ارشد آمریکایی مدعی هستند در این زمینه تلاش خود را انجام می دهند، اما همزمان، گزارش ها حاکی از آن است که طرح دفاع ملی آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور مورد بحث است، شامل بندهای مهمی علیه ایران می باشد.
کد خبر: ۲۳۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ 20 May 2016


جزئیات بندهای ضد ایرانی «قانون دفاع ملی» آمریکاطی هفته های اخیر، بحث های فراوانی درباره ضرورت اطمینان بخشی آمریکا به بانک ها و شرکت های اروپایی درباره تعامل با ایران مطرح شده است. هرچند مقامات ارشد آمریکایی مدعی هستند در این زمینه تلاش خود را انجام می دهند، اما همزمان، گزارش ها حاکی از آن است که طرح دفاع ملی آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور مورد بحث است، شامل بندهای مهمی علیه ایران می باشد. 

به گزارش «تابناک»، شورای ملی ایرانیان آمریکا در مطلبی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده، نسبت به زمینه چینی کنگره آمریکا برای اِعمال دور جدیدی از فشارها علیه ایران به بهانه اقدامات مربوط به دفاع و امنیت ملی هشدار داده است. محور تمرکز این مطلب، طرحی است که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و اکنون راهی سنا شده است. 

به نوشته این سایت، طرح موسوم به «قانون دفاع ملی آمریکا» (National Defense Authorization Act) روز گذشته و پس از اضافه شدن برخی بندهای مربوط به ایران، در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. اصل این طرح، جزء قوانین ضروری است که همیشه می بایست برای تعیین سیاست ها و برنامه های وزارت دفاع آمریکا به تصویب برسد. با این حال، قانون مذکور همواره به بستری برای تصویب طرح های ضد ایرانی، از جمله قوانین تحریمی تبدیل شده است. 

بر همین منوال، طرحی که روز گذشته به تصویب مجلس نمایندگان رسید – و البته هنوز برای تبدیل به قانون، باید به تصویب سنا نیز برسد – از لحنی مجادله برانگیز در قبال ایران استفاده شده و در آن، بر ضرورت مقابله با ایران در خلیج فارس سخن به میان آمده است. نکته اینجاست که در همین بخش، از نام جعلی «خلیج ع...» برای اشاره به این موضوع استفاده شده است. جالب اینجاست که در یکی دیگر از بخش های همین طرح، نام صحیح خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است. 

از جمله اصلاحیه هایی که در جریان بررسی در مجلس نمایندگان به این طرح اضافه شد، می توان به بندهای پیشنهادی از سوی پیتر پوسکام اشاره کرد که در آن، بر ضرورت تأمین تسلیحات دفاعی لازم برای رژیم اسرائیل در جهت مقابله با تهدیدات امنیتی، از جمله «تأسیسات هسته ای و موشکی بالیستیک در ایران» تأکید شده است. 

گفتنی است که همین نسخه از طرح نیز اصلاح و لحن آن نرم تر شده، زیرا در پیش نویس اولیه، مستقیماً بر ضرورت تأمین تانکرهای سوخت گیری مجدد در حین پرواز و مهمات پیشرفته برای اسرائیل سخن به میان آمده بود (تجهیزاتی که می تواند برای حمله به تأسیسات هسته ای و موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد). در نسخه اولیه همچنین از تأسیسات هسته ای و موشکی ایران به عنوان «تهدیدات وجودی علیه اسرائیل» سخن به میان آمده و از دولت خواسته شده بود اطمینان حاصل کند که رژیم اسرائیل توان از میان بردن این تأسیسات را دارد. 

به هر حال، در متن اصلاح شده، بر ضرورت تأمین تسلیحات درخواستی اسرائیل تأکید شده؛ اما مشخصاً به مواردی از جمله بمب های سنگر شکن اشاره ای نشده است و همچنین با وجود تهدیدآمیز خواندن تأسیسات ایران برای رژیم اسرائیل، از اصطلاح «تهدید وجودی» استفاده نشده است. این اصلاحات نشانگر آن است که بسیاری از اعضای کنگره، دیگر به وجود تهدید تسلیحاتی هسته ای از سوی ایران باور ندارند. 

علاوه بر این، پوسکام به همراه جکی والورسکی، دیگر عضو مجلس نمایندگان، بند دیگری را پیشنهاد دادند که شرکت های طرف تجارت با ایران را از انعقاد قراردادهای دفاعی منع می کند. این بند، می توانست شرکت هواپیمایی بوئینگ را هدف قرار دهد. هرچند این بند به تصویب نرسید، اما روسکام موفق شد اصلاحیه ای را در قانون مذکور بگنجاند که بر ضرورت تهیه گزارش از احتمال استفاده نظامی ایران از تجهیزات هواپیمایی غیرنظامی تأکید دارد. گفتنی است روسکام یکی از پیشگامان اقدامات برای منصرف کردن بوئینگ از وارد شدن به تجارت با ایران بوده است. 

اما یک بند دیگر مربوط به ایران که به تصویب هم رسید، از سوی سِث مولتون ارائه شده بود که رئیس جمهور آمریکا را ملزم می کند ظرف 48 ساعت پس از انجام هر آزمایش موشک بالیستیک از سوی ایران، کنگره را مطلع ساخته و به فاصله اندکی پس از آن نیز اعلام کند که چه اقداماتی – از جمله طرح قطعنامه ای در شورای امنیت – را در واکنش به آن آزمایش انجام خواهد داد. 

اسکات پیترز نیز اصلاحیه ای را به طرح قانون مذکور اضافه کرد که از آمریکا می خواهد برای ایجاد یک سامانه دفاع موشکی بالیستیک مشترک با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همکاری کند و همچنین آزمایش های موشکی ایران را مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت می خواند. در بخش های دیگری از طرح نیز موادی درباره همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری و آموزش نیروهای نظامی آن ها به منظور مقابله با ایران گنجانده شده است. ضرورت ارائه گزارش درباره همکاری های ایران و روسیه و همچنین درباره فعالیت بنادر و فرودگاه های بین المللی ایران، از جمله دیگر موارد گنجانده شده در طرح مذکور است.

گفتنی است یک اصلاحیه پیشنهاد شده از سوی کیت الیسون و والتر جونز که تأکید داشت هیچ یک از بندهای قانون مذکور، به معنای صدور اجازه اقدام نظامی علیه ایران نیست، به تصویب نمایندگان نرسید. به این ترتیب، در شرایطی که دولت آمریکا مکرراً اعلام می کند که در زمینه تعامل شرکت ها و کشورهای خارجی با ایران مانعی ایجاد می کند، کنگره این کشور در مسیر ایجاد موانع بیشتر در حرکت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار