سالانه یک میلیون قطع عضو در کشور به علت دیابت اتفاق می افتد
تشنگی، تاری دید، خستگی های ناگهانی، کاهش ورزن ، خشکی دهان و در برخی از موارد بی حسی در دست و پاها از مهم ترین علائمی هستند که گاهی نادیده گرفته می شوند، علائم بیماری سختی به نام دیابت که باید هر چه زودتر درمان شود.
کد خبر: ۲۲۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 10 May 2016
به گزارش تابناک از قزوین، دیابت یک اختلال متابولیک «سوخت و سازی»در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاومت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

دیابت پرهزینه ترین بیماری غدد در جهان می باشد/ هر سال یک میلیون قطع عضو به علت دیابت در ایران اتفاق می افتد

بسیاری از افراد دیابت را به یک "موریانه" تشبیه کرده اند که آهسته و در سکوت، بدن را نابود می کند. بیماری دیابت همچنین باعث افزایش فشار خون و کلسترول خون ، چاقی، سندرم متابولیک، بیماری عروق کرونر قلبی، نارسایی کلیه و آسیب های عصبی می شود که می تواند به از دست دادن اندام، آب مروارید و از دست دادن بینایی و همچنین کاهش توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و التهاب منجر شده و همچنین مشکلاتی در دوران بارداری ایجاد نماید.

بیماری لثه، آپنه خواب، زخم های دیابتی،کاهش شنوایی، عفونت های پوستی، عفونت های ادراری و ناتوانی جنسی از مهم ترین عوارض دیابت است که زندگی بسیاری از بیماران را مختل کرده است.

8 درصد جمعیت استان دچار بیماری دیابت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری با اهالی رسانه استان گفت: وضعیت بیماری دیابت و بیماری های غیر واگیر در استان مطلوب نیست و حدود8درصد از جمعیت استان قزوین بطور متوسط دچار بیماری دیابت هستند که این روند افزایشی یک زنگ خطر به حساب می آید.
سید سعید اسکویی در ادامه سخنان خود با توجه به موضوع هفته سلامت امسال افزود، این بیماری هم برای بیمار و هم برای جامعه هزینه های بالایی را تحمیل می کند و عوارض بیماری دیابت حداقل 13 سال از زندگی فرد مبتلا را درگیر می کند.
معاون بهداشتی در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه از شایعترین عوارض دیابت مشکلات بینایی و نابینایی، قطع اعضا به خصوص قطع پا در این بیماران می باشد، گفت: با تغییر شیوه زندگی، تحرک کافی روزانه و تغذیه مناسب می توان از ایجاد و پیشرفت دیابت بطور چشمگیری پیشگیری کرد.

اشتراک گذاری
آخرین اخبار