یزد از چند روز پیش در تب‌وتاب حضور رئیس جمهور بسر می‌برد و اکنون شهر خاکی‌رنگ یزد آب و رنگ بنفش به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۹۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 07 March 2016
به گزارش تابناک یزد،گروه استان‌ها: فضای شهر از هفته پیش که موضوع سفر رئیس جمهور به یزد قطعی شد، حال و هوای میزبانی به خود گرفته و به هر گوشه از شهر که سر بزنی، خبر از آمدن رئیس دولت می‌دهد.

هیچ کوچه و خیابانی نیست که یک بیلبورد، بنر یا پلاکارد از حضور رئیس جمهور در آن نصب نشده باشد و مردم به حضور در میدان امیرچخماق برای دیدار با رئیس جمهور دعوت نشده باشند.

خانه‌تکانی زودهنگام شهرداری برای استقبال از رئیس جمهور

شهرداری با شست‌وشوی خیابان‌ها، نرده‌ها، ‌ پل‌ها، رنگ‌آمیزی جدول‌ها، ساماندهی درختان و پاکسازی مسیر حرکت کاروان رئیس جمهور، شهر را نو نوار کرده است.

کار ساماندهی میدان امیرچخماق که مدت‌ها، طرح ساماندهی آن در حال اجرا بود و حتی امکان آماده‌سازی آن برای راهپیمایی ۲۲ بهمن فراهم نشد، از دو شب پیش به اتمام رسید و همه نخاله‌های ساختمانی آن نیز جمع‌آوری و حوض آن آبگیری شد.

مردم نه تنها در اقصی نقاط مرکز استان یزد بلکه در همه شهرستان‌ها آماده سفر به یزد می‌شوند و از میادین اصلی شهر، با خودروهایی که فرمانداری‌ها تدارک دیده‌اند، به یزد و استقبال رئیس جمهور خواهند آمد.

یزدی‌ها فرهنگ و تاریخ خود را به نمایش می‌گذارند

یزدی که میزبان رئیس دولت تدبیر و امید و جمعی از وزرا، ‌ معاونان وزیر و روسای سازمان‌های مختلف است، یزدی است که در بسیاری از حوزه‌ها دارای رتبه و جایگاه است و سختکوشی مردمان اصیل آن، همواره شهره خاص و عام بوده است.

یزد را به لحاظ دینی و فرهنگی شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر خاک و خشت و خاطره می‌دانند، شهر هنرهای اصیل از قالی رنگ‌رنگ دست‌باف تا ترمه ابریشم نفیس.

یزد شهر ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، صنعتی و معدنی

یزد از نظر معماری اصیل و سازه‌هایی همچون بادگیر و قنات، نه تنها در کشور بلکه در سطح بین‌الملل حرف‌های بسیار برای گفتن دارد و مردم امیدوارند با توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی، بادگیر، به عنوان نماد معماری یزد، به نام کشورهای حوزه خلیج فارس در یونسکو ثبت نشود. مطالبلت مردم دیار یزد از اداره کل میراث فرهنگی بالاست.

میراث فرهنگی و آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری که خود به تنهایی توانسته یزد را در اقصی نقاط جهان از کشورهای اروپایی گرفته تا شرق دور و آفریقا به شهرت برساند.

وجود ۶۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در استان یزد

وجود ۶۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی، خانه‌های تاریخی بی‌نظیر، دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا یا همان سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه، مساجد باشکوه با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر، اولین مسجد تاریخ اسلام در ایران یعنی همان مسجد جامع فهرج و ده‌ها و صدها اثر تاریخی که هر کدام برگی از تاریخ این سرزمین را نشان می‌دهند، بر اهمیت و جایگاه یزد افزوده‌ است.

همین ظرفیت‌ها استان یزد را در سال گذشته، به سومین استان گردشگرپذیر کشور تبدیل کرد و جمعیت قابل توجهی از گردشگران خارجی را روانه این استان کرد.

یزد فارغ از فرهنگ و ادب و هنر، استانی غنی از معدن است و معادن سنگ آهن، سرب و روی، سنگ و ده‌ها کانی دیگر، کلکسیونی از عناصر معدنی را در خود جای داده است و به همین دلیل این استان از نظر ذخائر معدنی در کشور دارای رتبه سوم است.

جایگاه صنعت یزد نیز طی سال‌های اخیر به رتبه ششم در کشور رسیده و امروز نیمی از تولید کاشی و سرامیک کشور، عمده صنایع فرآورده‌های کنجدی، بخش قابل توجهی از تولیدات نساجی، ‌ فولاد، سیمان، شیشه و ... در این استان کویری بی‌آب صورت می‌گیرد.

یزد با همه بی‌آبی و بی‌بهرگی از خاک حاصلخیز و مرغوب، یک درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و در زمینه تولید محصولاتی نظیر انار، پسته، زعفران، روناس، محصولات گلخانه‌ای و ... در کشور در رده‌های اول تا سوم قرار دارد.

پرورش برخی پرندگان و طیور نظیر بلدرچین، کبک، قرقاول، شترمرغ و ... و پرورش شتر و گونه‌هایی نظیر بز سانن از دیگر قابلیت‌های یزد است که نظیر آن در کمتر استانی مشاهده می‌شود و یزد در بسیاری از این زمینه‌ها باز هم در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارد.

یزد با این همه ظرفیت و توانمندی همچنین با بهره‌مندی از نیروی انسانی تلاشگر، خلاق، تحصیلکرده و کارآمد، می‌تواند بیش از اینها در کشور و حتی خارج از کشور بدرخشد که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

مردم یزد امید به برداشته شدن سایه رکود از صنعت استان دارند

مردم یزد امید دارند که سفر رئیس جمهور برای آنها منشأ برکات باشد و رکودی که این روزها بر سر صنعت سایه افکنده و معیشت مردم این دیار که نیمی از آنها را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، رفع کند.

رئیس جمهور و وزرای کابینه وی، در یزد پروژه‌های متعددی را بهره‌برداری خواهند که امید است این پروژه‌ها، گامی در مسیر پیشرفت و رونق اقتصادی این خطه از کویر باشد.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری تحت‌فشار به مهر خبر داد و گفت: سردخانه دو مداره بخش خصوصی نیز در یزد راه‌اندازی می‌شود.

سیدحسن مکی عنوان کرد: یک واحد تولیدی فرآورده‌های کنجدی نیز توسط یکی از وزرای دولت یازدهم افتتاح و بهره‌‌‌برداری خواهد شد.

بهره‌برداری از طرح‌های حوزه کشاورزی و میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز از افتتاح و بهره‌برداری ده‌ها پروژه توسط رئیس جمهور و معاون و وزرای وی خبر داد و گفت: در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۱۷ اقامتگاه بوم‌گردی، دو هتل و یک مجموعه اقامتی ـ پذیرایی، طرح مرمت بازارچه چهارسوق، مرمت ساختمان مالیه، طرح امیرچخماق، ‌ بازارچه دائمی صنایع دستی و ... مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

محمدمهدی شرافت یادآور شد: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رئیس جمهور به یزد سفر کرده و برای شرکت در جلسه شورای اداری و افتتاح پروژه‌ها به شهرستان‌های ابرکوه و خاتم می‌رود.

روز سفر رییس جمهور می‌تواند یکی از روزهای تاریخ‌ساز برای مردم یزد باشد و مردم امیدوارند مطالبات آنها با نیم‌نگاهی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان محقق شود تا یزد بیش از پیش در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار