درهمدان 1800 جاذبه توریستی در بخش‌های مختلف وجود دارد که هرکدام ازاین منابع به طور یکسان، در شهرستان‌ های مختلف استان توزیع شده و هر شهرستانی بخشی از ظرفیت های گردشگری را به خود اختصاص داده است؛ اما در این میان چند جاذبه گردشگری از دیگر حوزه‌ها از شهرت بیشتری برخوردار است و توریست‌های بیشتری را برای بازدید از این ظرفیت ها به استان همدان وارد میکند.
کد خبر: ۱۷۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 09 February 2016

غار علیصدر مهمترین محور گردشگری استان است که سالانه بخش قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی رابرای بازدید، به این مکان وارد می کند، همچنین سودآوری بالایی که از طریق جذب گردشگر در این شهرستان ایجاد شده بسیار قابل توجه است.

به گزارش تابناک همدان ؛ اما متاسفانه تا سال ها به علت نبود سیستم مدیریتی گردشگری مناسب از سرمایه گذاری در این بخش بی نصیب بوده، تا اینکه شرکت سیاحتی علیصدر در سال 1370 وارد عمل شد تا این مرکز گردشگری را ساماندهی کند.

در اساسنامه تأسیس این شرکت آمده است که "هدف از آن توسعه و ایجاد بسترهای مناسب برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی ، سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان و شهرداری همدان است."

همچنین این شرکت در راستای اهداف فوق گام ‌های موثری برداشته است. در سال 1380 الحاق مجتمع تفریحی - توریستی عباس آباد به شرکت سیاحتی علیصدر عاملی شد که توسعه این شرکت شتاب بیشتری پیدا کند و با نگرشی عمیق به امر گردشگری باعث تحولات مثبت فراوانی شود؛ تأسیس شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی علیصدرمهر و شرکت آسمان غرب که زیرمجموعه‌های شرکت سیاحتی علیصدر محسوب می ‌شوند وبه عنوان بازویی قوی در جهت نیل به اهداف اولیه گام برمی دارد وبا سرمایه گذاری در شرکت تله کابین گنج نامه ، روند توسعه گردشگری استان را سرعت می بخشد."

این بخشی از اساسنامه شرکت سیاحتی علیصدر است که بر روی سایت آن قرار گرفته، حال باید سوال کرد، که این شرکت در راستای اهداف توسعه خود چه گام‌هایی برداشته و آیا به اهداف پیش بینی شده دست یافته است؟

در وهله نخست مطمئنا پاسخ مثبت خواهد بود چراکه این شرکت در طی 24 سال گذشته حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داده و هتل جهانگردی و پروژه سوئیت‌ های اقامتی را انجام داده و آخرین فعالیت این شرکت حضور در عرصه هواپیمایی بود و اینک در سال 94، امتیاز اعزام مسافر به کره ماه را در ایران کسب کرده است.

این ‌ها از توفیقات این شرکت است، اما سوالی مطرح است که اگر غارعلیصدر بیست و سومین اثر ملی است که به ثبت رسیده آیا شرکت سیاحتی علیصدر در راستای منافع آثار ملی فعالیت می‌ کند و یا اینکه به شکل شرکتی نیمه دولتی در جهت پیشبرد اهداف خود درآمده ؟

اگر شرکت بر مبنای شرکت ‌های ملی فعالیت می ‌کند باید عایدات و درآمدهای آن به خزانه دولت واریز و سپس به استان همدان اختصاص یابد؛ آیا اینگونه رفتار می‌ شود؟

طی 24 سال گذشته چرا هیچ نهادی بر عملکرد و فعالیت ‌های این شرکت نظارت نکرده و اگر نظارتی بوده چرا نتیجه آن را به اطلاع عموم نمی ‌رسانند؟

به گفته حمید رضا یاری مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر، این شرکت سالانه به طور میانگین 10 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند و این در حالی است که از این حجم درآمدها ریالی چیزی نصیب اهالی روستای علیصدر نمی‌شود و چندین نفر از جوانان این روستا با درآمد بسیار پایین به صورت کارگری با این شرکت همکاری می ‌کنند.

با وجود اینکه این غار شگفت انگیز در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودراهنگ واقع شده اما از محل درآمدهای آن برای رفع مشکلات اقتصادی وبیکاری مزمن در شهرستان هزینه نمی‌ شود.

آقایان کار را به جایی رساندند که حتی جاده دسترسی به غار را نیز از شهر کبودراهنگ جدا کرده و از اطراف گل تپه عبور دادند که گذر هیچ رهگذاری به کبودراهنگ نیفتد.

مردم کبودراهنگ معتقدند که درآمدهای غار علیصدر در مرکز استان هزینه می ‌شود و این موجب بدبینی و گلایه آنان شده است؛ اما اگر با دقت به عملکرد شرکت نگریسته شود مشاهده می‌کنیم که از محل درآمدهای این شرکت در مرکز استان نیز هزینه نمیشود.

به نظرمی ‌رسد که مدیریت این شرکت، هیئت امنای آن که زیرمجموعه معاونت امور عمرانی استاندار همدان هستند باید پاسخگوی این باشند که درآمدهای این شرکت در چه محلی هزینه می‌شود؟

چرا مردم استان از درآمدهای آن محروم شدند و چرا مدیریت ارشد استان به افکار عمومی مردم شهرستان کبودراهنگ پاسخ نمی‌دهد؟

اگر هدف تأسیس شرکت سیاحتی علیصدر توسعه استان بوده چرا این مهم را در ایجاد اشتغال متناسب برای اهالی روستای علیصدر، شهرستان کبودراهنگ و حتی استان مشاهده نمی ‌کنیم؟

برخی از شهروندان معتقدند که مدیران و دست اندرکاران، شرکت سیاحتی علیصدر را حیات خلوتی برای خود قرار داده و اساسنامه آن را نیز به گونه‌ ای تنظیم کردند که به نهادهای نظارتی پاسخگو نباشند.

شفاف سازی درآمدها و محل هزینه کرد آن درخواست عمومی مردم بوده و از مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر انتظار می‌رود پاسخگوی دغدغه ‌های جامعه باشند.

اگر غار علیصدر اثر ملی است باید درصدی از درآمدهای آن برای مردم منطقه هزینه شود.

اگر بپذیریم که شرکت هر سال فقط چند درصد از درآمدهای خود را در شهرستان کبودراهنگ هزینه می‌کرد آیا امروز در این شهرستان مشکل بیکاری داشتیم؟

و اینکه برای توسعه گردشگری استان که در راستای کسب درآمد ایجاد شده چرا بین مردم مرکز استان و شهرستان کبودراهنگ اختلاف ایجاد شده است؟

به هر حال امید است که مدیریت ارشد استان، معاون امور عمرانی استاندار همدان و هیات امنای این شرکت پاسخگوی افکار عمومی باشند و عملکرد خود را به صورت شفاف بیان کنند و اینگونه نباشد که گزارش عملکرد را فقط در قالب رپورتاژ آگهی ببینند.

رسانه ‌های استان نیز تاکنون از مسئولان در خصوص عملکرد این شرکت مطالبه نکردند، میتوان این نقص را در گرفتن گزارش آگهی ‌ها و رپورتاژها جستجو کرد که رسانه‌ ها را از مسیر اصلی آنها که مطالبه گری است دور کرده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار