کد خبر: ۱۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 11 January 2016

فلسفه پلیس راهنمایی و رانندگی راهنمایی رانندگان است و پلیس باید نقش آموزش محور و راهنما را برای رانندگان بازی کند. و همه مردم را به عنوان مجرم و متخلف نشناسد.اما متاسفانه خیلی اوقات دیده شده که پلیس راهنمایی اصل را بر متخلف بودن رانندگان گذاشته و در محور های مواصلاتی در نقاط کور و نا محسوس کمین می کند تا به قول امروزی ها خفت رانندگان مجرم و متخلف را بگیرد ، پلیس باید در معرض دید افراد باشد و پنهان شدن پلیس و استتار آن ابهت پلیس را کاهش می دهد.

 این در حالی است که مردم جامعه ما هم با تکیه بر این برخورد ها قدرت آموزش پذیری را از دست داده و حس قانون پذیری را کمتر می پذیرند چرا که معتقدند نهایت یک تخلف بیست، سی، چهل و یا پنجاه هزار تومان جریمه است.

آموزش برابر با کاهش تخلفات

آموزش نیروهای پلیس در برخوردهای روزانه با مردم، موضوع مهمی است که باید از سوی مدیران ارشد این ارگان مورد توجه قرار گیرد چرا که پلیس باید الگویی برای رفتار حسنه در میان مردم  باشد.

در حالی که پلیس باید راهنمای مردم باشد و در هنگام توقیف خودرو ها بجای اینکه خواهان کارت خودرو، گواهینامه و بیمه و ... که از اساسی ترین و مشهود ترین مدارک رانندگان است باشد، باید رسالت خود را بر آموزش بگذارد و با پیام های آموزشی حتی توزیع کاتالوگ های آموزشی و بازدارنده، فرد متخلف را توجیح کند نه اینکه صرفا جریمه نویس باشد.

روانشناسان و کارشناسان معتقد هستند که آموزش تاثیر بیشتری بر یادگیری افراد دارد تا برخورد های قهری.

 به همین دلیل باید نیروهای انتظامی در نحوه برخورد  با مردم به نحوی عمل کند که بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطبان خود داشته باشد تا زمینه برای ارشاد متخلفان و کاهش تخلفات فراهم شود.

 برخورد های ناپخته/ رفتار های ناشایست

 گاها مشاهده می شود که ماموران راهنمایی و رانندگی در برخورد با متخلف رانندگی با نگاه مجرم گونه به راننده، برخورد و رفتار های ناشایستی با افراد که معمولا همراه با خانواده هستند دارند و با توقف خودروی های زیاد علاوه بر ایجاد ترافیک در مسیر تردد، وقت سرنشینان را نیز تلف می کنند.

البته در برخی موارد پلیس چاره ای جز برخورد شدید ندارد و در  بعضی موارد باید حق را به مأموران داد اما این مسئله نباید تبدیل به یک عادت در برخوردهای پلیس راهنمایی و رانندگی با افراد شود.

باید ماموران راهنمایی و رانندگی با حسن برخورد و رفتار های توصیه محور و آموزشی مردم را به رعایت قانون دعوت کنند و عموم مردم نیز با قانون پذیری و رعایت قانون راهنمایی و رانندگی جامعه را به سوی کاهش حوادث رانندگی و مرگ و میر هدایت کنند.

 جای خالی احترام متقابل پلیس و رانندگان

 موضوعی که در جامعه ما خیلی مشهود بوده و تکرار آن موجب رنجش خاطر برخی از رانندان می شود این است که ماموران راهنمایی و رانندگی بر خلاف عرف سایر کشور های جهان وقتی تخلفی صورت می گیرد پلیس از خودروی خود پیاده شده و به سمت راننده متخلف می رود اما در کشور ما  شاهد هستیم که پلیس به ویژه در شرایط نامطلوب آب و هوایی در خودروی خود می نشیند و فرد متخلف بعد از توقف در چند صد متر آن طرف تر باید به سمت پلیس حرکت کند که این در شأن شهروندان نیست.

 پلیس باید این را در نظر داشته باشد که خیلی از خودرهایی که متوقف می شوند متخلف نیستند و به صورت تصادفی متوقف می شوند تا مدارک آنها چک شود، اما متاسفانه پلیس همه رانندگان جاده ها را  با چشم متخلف می بیند و گاها برخورد های غیر قابل وصفی با آنان دارد.

 برخی مواقع ماموران راهنمایی رانندگی با بهانه های مختلف و تهمت به رانندگان مبنی بر استفاده از تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی و ... آن ها را متوقف کرده و جریمه می کند.

 در پایان توصیه می شود نیروهای خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی حتما دوره های آموزشی اخلاق و نحوه برخورد مردم را در اولویت کار خود بگذارند و مسوولان نظارتی نیز با نظارت مستمر بر عملکرد نیروهای خود مانع بروز حوادث و برخورد های ناشایست با مردم شوند، چرا که ماموران راهنمایی و رانندگی حاضر در محور ها مواصلاتی ویترین این پلیس محسوب می شوند.

 نباید گذاشت این برخورد های نامناسب تعداد معدودی از ماموران خدای ناکرده عملکرد زحمتکشان راهنمایی و رانندگی را که در گرما و سرما حافظان جان و امنیت ما هستند را زیر سوال ببرد

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
گوش شنوا نیست و قتی جریمه به عنوان یک در آمد دیده میشود . پس از هر راهی استفاده میشود .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
جان پدر وظیفه پلیس آموزش ترافیک نیست ظاهرا نویسنده از مقوله فرهنگ ترافیک ومهندسی آن و سه ضلع آن بی اطلاعند وظیفه پلیس فقط و فقط اعمال قانون است و بس.
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
یکی از مهم ترین وظایف پلیس اموزش است اگر قرار باشد پلیس فقط جنبه قانونمداری جریمه و ترس داشته باشد دیگر نبایداسم ان را گذاشت پلیس راهنمایی باید گفت بلیس ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار