مدیرکل روابط عمومی هلال احمر نسبت به مطالب عنوان شده توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص وظایف جمعیت هلال احمر در مدیریت بحران، واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 27 October 2015
غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در دویستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به مصاحبه اخیر رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر اینکه مسئولیت بحران در تهران بر عهده شهرداری است اشاره و گفت: «هلال احمر کجای کار است او با توجه به تمامی امکانات و منابعی که به صورت بین‌المللی در اختیار دارد و حکمی که از رئیس جمهور دریافت می‌کند»

بنابراین گزارش وحید رحمتی درباره اظهارات این عضو شورای شهر اعلام کرد: به نظر می‌رسد این عضو شورای شهر به قانون مدیریت بحران اشراف کامل نداشته که چنین مطالبی را عنوان می کند.

وحید رحمتی خاطر نشان کرد: البته ابتدا باید اشاره کنم که مسئولان هلال احمر کارهای مهمتری در راستای خدمت به مردم دارند تا اینکه پاسخ سخنان غیر کارشناسی و غیر علمی را بدهند.

وی افزود: اما در این میان امدادگران هلال احمر که در تمامی حوادث داخلی و خارجی حضور پررنگ دارند، از سخنان این عضو شورای شهر تهران دلگیر شده‌اند و خواستار پاسخ به این اظهارات شده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر با بیان اینکه همیشه و در همه حوادث کشور هلال احمر حضور پررنگی داشته است و سابقه بیش از 90 سال فعالیت این جمعیت گویای حقایقی است که بعید بنظر می رسد بر کسی پوشیده باشد. 

وی در ادامه به مطلب عنوان شده توسط این عضو شورای شهر در خصوص اینکه «هلال احمر کجای کار است؟» به قانون مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: در ماده2 این قانون، مدیریت بحران شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی می شود که هلال احمر در 2 حوزه آمادگی و مقابله وظایفی مانند تهیه و تجهیز امکانات، آموزش همگانی، امداد و نجات و اسکان اضطراری را بر عهده دارد و مابقی موارد به دستگاه‌های دیگر مربوط می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر همچنین در مورد وظایف مسئول مدیریت بحران گفت: طبق قانون، سازمان مدیریت بحران مسئول عمل به 18 مورد زیر است:

1 - تهیه خط مشی‌ها و سیاستهای اجرائی مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران و برنامه‌ریزی جهت ایجاد و امکان استفاده از کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز اعم از دولتی، غیردولتی و نیروهای مسلح درطول زمان عملیات آمادگی و مقابله با حادثه و ارائه آن جهت تصویب هیأت وزیران.

2 - ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاههای مختلف کشور درخصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران.

3 - بررسی، تدوین و پیشنهاد سیاستها و برنامه‌های جامع فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و تمرینی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران به شورای عالی.

4 - تقویت زمینه همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی، تبادل نظر و استفاده از تجربیات و دانش فنی کشورها و مؤسسات خارجی و بین‌المللی مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران و نمایندگی کشور در مجامع بین‌المللی با هماهنگی و همکاری دستگاههای ذی‌ربط.

5 - مستندسازی حوادث، اقدامات و تجزیه و تحلیل آنها.

6 - برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت سازماندهی و آموزش کلیه تشکلهای مردمی، نهادهای‌غیردولتی و نیروهای‌بسیجی و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت‌بحران.

7 - پیگیری اجراء مصوبات و تصمیمات شورای عالی.

8 - هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستمهای مؤثر پیشگیری، مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمانها، زیرساختها و ابنیه و شریانهای حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده، روشهای اتکائی و جبرانی خسارت نظیر انواع بیمه‌ها، حمایتهای مالی و سازوکارهای تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوقهای حمایتی با همکاری دستگاههای ذی‌ربط.

9 - کمک به توسعه و گسترش مؤسسات علمی و مشاوره‌ای فعال و استفاده از همکاریهای آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات، ساختمانها و تأسیسات زیربنایی کشور و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب.

10 -تدوین نظام تقسیم کار ملی برای ارتقاء فرهنگ ایمنی برای آحاد جامعه با همکاری وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها و مؤسسات مرتبط با امر مدیریت بحران و ارائه آن به هیأت وزیران جهت تصویب.

11 - تدوین ضوابط مربوط به تعیین سطوح، حالت اضطرار و شیوه اعلام بحرانهای ناشی از حوادث غیرمترقبه.

12 - ابلاغ دستورالعملهای نحوه انجام اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به دستگاههای ذی‌ربط جهت اجراء.

13 - انجام هماهنگی‌های لازم جهت دراختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز مدیریت بحران کشور اعم از دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان مقابله با بحران.

14 - تدوین مقررات و ضوابط مربوط به رسیدگی به تخلفات و تخطی و اهمال مقامات دولتی در کلیه دستگاههای ذی‌ربط و مؤسسات عمومی غیردولتی، نیروهای نظامی و انتظامی و کلیه نهادها و دستگاههای تحت نظر مقام معظم رهبری در اجراء دستورات و مصوبات شورای عالی و سازمان در مواقع بروز بحران با همکاری قوه قضائیه و ستاد کل نیروهای مسلح و ارائه آن به هیأت وزیران جهت تصویب و پیگیری اجراء آنها.

15 - تدوین پیشنهاد ضوابط و مقررات مربوط به اقدامات پیشگیرانه و برخورد با سوء استفاده کنندگان، آشوبگران و غارتگران در زمان بروز حوادث با همکاری قوه قضائیه و ستادکل نیروهای مسلح و ارائه آن به هیأت وزیران جهت تصویب، پیگیری و نظارت بر اجراء آنها.

16 - تدوین دستورالعملها و آئین‌نامه‌های مربوط به چگونگی جذب، توزیع و استفاده از کمکهای مردمی، خارجی و بین‌المللی با همکاری دستگاههای ذی‌ربط و ارائه آن به هیأت وزیران جهت تصویب و پیگیری آنها.

17 - ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکه‌های اطلاعاتی مراکز علمی- تحقیقاتی ذی‌ربط و سازمانهای اجرائی مسؤول و تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات حوادث وابسته به سازمان به‌منظور هشدار به‌موقع قبل از وقوع حادثه احتمالی و اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام در زمان وقوع حادثه به مسئولان و مردم.

18 - نظارت عالیه و ارزیابی اقدامات دستگاههای اجرائی ذی‌ربط درخصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران (به‌ویژه آمادگی و مقابله) و ارائه گزارش به شورای عالی.

رحمتی تأکید کرد: در همین قانون مسئولیت بحران آمده است: شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانها به ریاست استاندار و در شهرستانها به ریاست فرماندار، با عضویت کلیه دستگاههای ذی‌ربط تشکیل می‌شود. با توجه به شرایط ویژه و اهمیت شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌گردد.

وی در مورد وظایف هلال احمر و سازمان امداد و نجات نیز یادآور شد: در همین قانون مسئولیت کارگروه امداد و نجات به سازمان امداد و نجات داده شده و آمده که «کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی با مسئولیت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با ریاست رئیس سازمان امداد و نجات» تشکیل می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر ادامه داد: ماده 24 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید که « مسئولیت جذب، هدایت و توزیع اعانات و کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی اعم از اموال منقول و غیرمنقول و وجوه نقدی بر عهده جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که با همکاری کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور صورت می‌گیرد و مسئولیت جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمک‌های دولتی داخلی و خارجی اعم از منقول و غیرمنقول و وجوه نقدی با رعایت اهداف اهداکننده بر عهده سازمان است. هرگونه دخل و تصرف، استفاده، توزیع و تصاحب کمک‌های یادشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.»

وی تأکید کرد: لذا مطابق قانون وظیفه آمادگی، آموزش همگانی امداد و نجات و اسکان اضطراری را بر عهده دارد.

رحمتی افزود: همانگونه که قانون می‌گوید مسئولیت بحران در تهران با شهرداری و در صورت وقوع بحران ملی با رئیس جمهور است و هلال احمر مسئولیتش بر اساس وظایف ذاتی تعریف شده است و البته سوابق درخشان این نهاد مردمی نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع بیش از وظایف خود نیز عمل کرده است. 

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر با اشاره به اظهارات عضو شورای شهر در خصوص اینکه «در 2 سیل اخیر تهران هیچکدام از دستگاه ها پاسخگو نبودند»، گفت: عملکرد قابل تقدیر جمعیت هلال احمر به عنوان اولین پاسخگوی سیل های اخیر تهران بصورت مدون در اختیار مسئولان کشور قرار گرفته است و آمادگی داریم گزارش مکتوب و مصور عملکرد مذکور را در اختیار اعضای محترم شورای شهر تهران نیز قرار دهیم.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه هلال احمر هیچگاه از مسئولیت‌های خود شانه خالی نکرده است اظهار داشت: از خودگذشتگی ها و جانفشانی های امدادگران، نجاتگران، داوطلبان و جوانان هلال احمری برگ های زرین خدمات داوطلبانه و انساندوستانه ای است که در تاریخ این نهاد مردمی ثبت و ضبط است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار