بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند،«احتمال تغيير در كابينه دولت»،«سلاح های جدید روسیه برای نابینا کردن عناصر داعش»،«کشتی‎های دشمن را در 50 ثانیه غرق می‎کنیم»،«عربستان باید دیه شبه عمد پرداخت کند» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹ 13 October 2015

افشاگری نعمت‌زاده از میزان قاچاق پارچه به کشور

وزیرصنعت با بیان اینکه حدود ۱.۳ میلیارد متر پارچه در سال لازم داریم، گفت: از این میزان، ۸۰۰ میلیون متر در داخل تولید و ۵۰۰ میلیون متر قاچاق می‌شود و این به دلیل سود بازرگانی بالا است. محمدرضا نعمت زاده گفت: با تشکلها و صنعتگران صنعت نساجی جلسات متعددی می گذاریم تا بتوانیم بازسازی و نوسازی صنایع را سرعت دهیم و فعالان این بخش نیز باید با مذاق مصرف کننده پارچه و لباس تولید کنند.

واکنش جان بولتون به آزمایش موفقت‌آمیز موشک عماد

جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز روز یک‌شنبه گفت: من فکر می‌کنم این نقصی اساسی در تمام روش مذاکرات از سوی کابینه اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بود که مسائلی مثل برنامه موشک بالستیک ایران را به عنوان بخشی از مشکل مورد بررسی قرار نداد. این معاون پیشین وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل با اشاره سیستم دفاع موشکی ایران مدعی شد این برنامه برای پرتاب ماهواره ارتباطی و هواشناسی طراحی نشده است بلکه برای سیستم حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است. او با اشاره بر پرتاب موشک عماد گفت:‌ درباره برد موشک توسعه چندانی وجود ندارد اما اگر درست باشد بیش‌ترین پیشرفت ممکن است سیستم هدایت این موشک باشد، زیرا هر چه یک موشک دقیق‌تر باشد، مشخصا می‌تواند باعث تخریب و ویرانی بیش‌تری شود.

مهریه عجیب یک نوعروس!

یک نوعروس مهریه خود را صرف حفظ محیط زیست کشور کرد.یکی از اعضای انجمن یوزپلنگ ایرانی مهریه‌اش را ساخت آبشخور در یکی از پناهگاه‌های حیات وحش ایران تعیین کرده است.این نوعروس که تمایل به اعلام نام خود ندارد، در رابطه با این تصمیم خود می‌گوید: «می‌توان به مهریه با دیدی وسیع‌تر، نگاه خودخواهانه نداشته باشیم و آن را برای کار خیر از جمله انسان‌های نیازمند اختصاص دهیم و یا آن را صرف حفظ محیط زیست کشور کنیم.»وی اعتقاد دارد که با ساخت آبشخور برای حیوانات حیات وحش و رهایی آن‌ها از تشنگی، کائنات، برکات و خیرات زیادی را به زندگی مشترک او و همسرش سرازیر خواهند کرد.او می‌گوید: «هنگامی که تصمیم به ازدواج داشتم یکی از همکارانم گفت تویی که این همه دوستدار محیط زیست هستی مهریه‌ات چیست؟ همان لحظه به ساخت یک آبشخور برای حیوانات در حیات وحش کشور فکر کردم، زیرا به مساله آب اهمیت زیادی قائل هستم

احمدی نژاد گوشت قرمز را چقدر گران کرد؟

ایلنا نوشت: افزایش شدید بهای مواد خوراکی نه تنها فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد وارد می‌کند؛ بلکه ممکن است ناآرامی های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد؛ بنابراین با توجه به اینکه اقشار کم درآمد نسبت به افزایش بهای مواد خوراکی آسیب پذیر‌تر هستند؛ طی سال‌های گذشته روند صعودی قیمت‌ها تاثیر مستقیمی بر مصرف مواد غذایی داشته که نقش اساسی در سفره مردم دارد.در سال 84 قیمت گوشت گوساله 4580 تومان بود؛ این قیمت در سال 94 به 31000 تومان رسید که این رقم رشد 575 درصدی را نشان می‌دهد.همچنین روند افزایش قیمت گوشت در سال 86 به گونه ای بود که جلساتی برای تنظیم بازار این محصول برگزار شد که در نهایت راه به جایی نبرد و این افزایش قیمت در سالهای بعد نیز ادامه یافت؛ بطوری که طی سالهای 90 تا 92 مردم با شوک ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شدند؛ به گونه ای که بطور مستقیم میزان مصرف را در بین مصرف کنندگان به شکل چشمگیری کاهش داد؛ زیرا مصرف کننده با بازاری مواجه شد که در آن قیمت هر کیلو گوشت گوساله که در سال 90 بطور میانگین 11800 تومان بود در سال 92 به 31 هزار تومان رسید.

سلاح هاي جديدي كه جايگزين سلاح هسته اي مي شوند

شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه از ساخت یک موشک استراتژیک در این کشور خبر داد که می‌تواند آمریکا را ظرف یک ساعت غرق کند.این شبکه نزدیک به دولت روسیه اعلام کرد که کارشناسان نظامی روسیه به تازگی موشکی را آزمایش کرده‌اند که توانایی بسیار بالایی در ذوب یخ دارد و می‌تواند کوه‌های بزرگ یخ را ظرف مدت کوتاهی آب کند.بنا بر این گزارش، موشک مذکور که نام آتش فشان بر آن نهاده شده به عنوان یک سلاح استراتژیک آینده مدار در خدمت ارتش روسیه قرار خواهد گرفت و در سال‌های اخیر چندین بار به شکل اولیه آزمایش شده است.به گفته‌ی یکی از کارشناسان دست‌اندر کار در ساخت این سلاح جدید، مواد منفجره به کار رفته در این موشک از ترکیب ماده مگنسیوم و 20 عنصر دیگر است که قابلیت اشتعال در آب و ایجاد دمای بسیار بالا را به این موشک داده‌ است.بنا به گفته‌ی کارشناسان روسی، موشک مذکور چند کیلومتر مانده به هدف که همان کوه‌های بزرگ یخ است در آسمان منفجر شده و به شکل توپ‌های سفید سوزانی در می‌آید که با سرعت 850 متر بر ثانیه بر قطعات بزرگ یخ فرود می‌آید و باعث ذوب سریع این آنها می‌شوند.در آزمایشات ارتش روسیه نشان داده شده که یک گرم از این ماده می‌تواند یک کاسه آب را ظرف 4 ثانیه بخار کند و این بدان معناست که یک موشک 5 تنی می‌تواند شهر بزرگی را ظرف نیم ساعت بسوزاند و چند موشک ظرف یک ساعت می‌تواند کوه‌های بزرگ یخ را به آب تبدیل کنند که سیلاب ناشی از آن هر منطقه‌ای را ویران می‌کند

سلاح های جدید روسیه برای نابینا کردن عناصر داعش

وسایل نقلیه نظامی روس به زودی به ابزاری برای مختل کردن بینایی دشمنان مجهز می شوند. روسیه در حال آزمایش یک سلاح جدید است که می تواند با استفاده از یک اشعه قدرتمند، تروریستهای داعش را نابینا کند. گزارشها حاکی از آن است که وسایل نقلیه نظامی روسیه به زودی به این سلاح مجهز می شوند. این وسیله با انتشار نوری پرقدرت می تواند حسگرهای بینایی را در انسان تخریب کند.این دستگاه هفته گذشته در نمایشگاه نظامی روسیه رونمایی شد و نیروی دریایی این کشور، آزمایش روی نمونه های اولیه آن را اواخر این ماه آغاز می کند.این سلاح می تواند در مقابله با گروه تروریستی داعش در سوریه مفید باشد. مسکو حملات هوایی خود را علیه عناصر داعش در سوریه از 10 روز پیش آغاز کرده است. گفته می شود حملات اخیر روسیه در سوریه بسیاری از تروریستهای داعش را فراری داده است.

درآمد تایلند از صادرات زالو برابر صادرات نفت ایران

یک پرورش دهنده زالو با بیان این که هر 4 زالو معادل یک بشکه نفت ارزش دارد، گفت: در آمد ارزی تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفت ایران است.به گزارش فارس ، علیرضا تندرو درباره اهمیت اقتصادی پرورش زالو اظهار می کند: شاید برای خیلی افراد باور نکردنی باشد اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است.هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت 11 دلار به دست مصرف کننده می رسد. یعنی ارزش هر 4 زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است. البته تا زالو به این مرحله از رشد برسد حداقل 2 سال زمان می برد

70 درصد پیراهن‌های مشکی چینی‌اند!

این‌ روزها اخبار و گزارش‌ها از بازار داغ ادوات و پیراهن‌های مشکی در ماه محرم حکایت دارد و فروشندگان تاکید می‌کنند که چین سهم بالایی در این بازار دارد. در این زمینه رییس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان می گوید که حدود 60 تا 70 درصد پیراهن های مشکی محرم از چین وارد شده است. جواد درودیان در گفت‌و‌گوبا ایسنا اظهار کرد: پارچه مشکی از کشورهای ترکیه، تایلند و چین با مارک‌های متفاوت وارد می‌شود ولی سهم بیشتری از این واردات متعلق به کشور چین است.وی با اشاره به اینکه بازار خرید وفروش پیراهن در رکود به سر می‌برد افزود: قیمت پوشاک چین مناسب و ارزان‌تر بوده ولی کیفیت و دوخت آن رضایت‌بخش نیست.

کشتیهای دشمن را در 50 ثانیه غرق میکنیم

دریادار پاسدار "علی فدوی " فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توانمندی نیروی دیایی سپاه در مقابله با اهداف خارجی اظهارداشت: اهدافی که به مثابه اهداف خارجی (شبیه‌ساز کشتی‌های آمریکایی) برای شلیک انتخاب می‌شود در 50 ثانیه غرق می‌گردد.وی با اشاره به توانمندی سپاه در انهدام ناوهای جنگی در مدت کوتاه و شعاع عملیاتی بالای "ندسا" در خلیج فارس گفت: در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که شعاع دریا بالاست، نیروی دریایی سپاه آماده است که با آمریکایی‌ها در یک نبرد رویارو قرار بگیرد و قطعا ما در نبرد با آمریکایی‌ها پیروز خواهیم بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه ما دست برتر را در خلیج فارس داریم و به همین خاطر آمریکایی‌ها با ما وارد جنگ نمی‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها هیچگاه نمی‌توانند الزامات اقدام نظامی علیه ایران را فراهم کنند و ضد ایران اقدام نظامی کنند.وی با اشاره به قدرت بازدارنده انقلاب اسلامی و پذیرفتن این قدرت از سوی آمریکایی‌ها خاطر نشان کرد : آمریکا قبل از هر اقدامی خسارت و نفع را برآورد و بررسی می‌کند و اگر بداند خسارت بیشتر از سود است آن اقدام را انجام نمی‌دهد و ما هم همواره توانمندی دفاعی خود را افزایش می‌دهیم.

توضیحات داورزنی پس از اشتباه خنده دار فردوسی پور

عادل فردوسی پور در برنامه خنداونه خاطره ای از رییس فدراسیون والیبال تعریف کرد که در نوع خودش جالب بود.او گفت:«یک بار می خواستم داوود یکی از عوامل برنامه نود را بگیرم که فیلم ها را هنوز نرسانده بود اما اشتباهی با آقای داورزنی تماس گرفتم.» پس از این اتفاق با داورزنی تماس گرفتیم تا او هم در این مورد توضیح بدهد که رییس فدراسیون والیبال گفت:«من و عادل گاهی با هم احوالپرسی می کنیم و من شماره او را دارم.یک بار شماره اش روی تلفن همراهم افتاد و تا جواب دادم گفت سلام داوود،زود بیا دیگه! من هم خیلی صمیمی با او حرف زدم.خودم هم تعجب کرده بودم که عادل با من چه کار دارد؟اما ظاهرا داشت هماهنگی های قبل از برنامه اش را انجام می داد.اسم داوود و داورزنی نزدیک به هم هستند و قطعا او اشتباهی شماره من را گرفته بود

از نمایندگان معمم و روحانی مجلس انتظار بیشتری داریم

بهروز نعمتی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اتفاقات دیروز مجلس و رفتار روح الله حسینیان در قبال علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور گفت: متاسفانه شاهدیم که از سوی یک طیف خاص بداخلاقی‌ها و تندی هایی با بعضی از عزیزانی که از سوی دولت مهمان مجلس می شوند، می شود که واقعا در شان نمایندگان نیست.وی افزود:البته بنده و برخی از نمایندگان به صورت حضور به این افراد گفته ایم که این رفتار و ادبیات درست نیست مخصوصا بعضی از آقایانی که معمم هستند، باید بیشتر از ما این گونه مسائل و اخلاق اسلامی را رعایت کنند اما بازهم متاسفانه در مجلس شاهد این مسائل بودیم.نماینده مردم اسدآباد در مجلس خاطرنشان کرد: دوستان در جلسه دیروز از هر ابزاری که به ذهن شان می رسید استفاده کردند و نمایندگان را نیز با روش های مختلف تهید کردند تا کار خود را پیش ببرند اما مسلما ممکن است دوستان به دنبال مسائل خاص خودشان باشند اما مجلس به دنبال اینگونه موضوعات نیست.

ادعای تراشیدن موی سر ۹ معلم ایرانی به دست اماراتی‌ها

اواخر هفته گذشته 9 معلم ایرانی مدرسه ایرانیان در العین بازداشت شدند.دلیل این اتفاق، نداشتن ویزای العین عنوان شده است؛ این در حالیست که معلمان ایرانی ویزای دبی دارند و تاکنون نیز با ویزای دوبی برای حضور در العین مشکلی ایجاد نشده بود.از سوی دیگر امارات از دادن ویزای العین به معلمان ایرانی خودداری کرد.یکی از معلمان مدرسه ایرانی العین به خبرنگار فارس گفت: 9 معلم ایرانی همچنان در زندان بزرگ العین هستند و در وضعیت بدی به سر می‌برند.وی ادامه داد: موهای سر این معلمان را تراشیدند و هنوز هیچ خبری مبنی بر آزادی آن‌ها و حل مشکل به ما نرسیده است.

واکنش آیت‌الله علم‌الهدی به کلیات طرح برجام

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در حاشیه مراسم دیدار با جانبازان 70 درصد ارتش در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که با برجام موافق یا مخالف هستیم.وی ادامه داد: معتقدم باید دید مجلس درباره جزئیات برجام چگونه تصمیم می‌گیرد، چراکه به سرعت نمی‌توان در مورد این موضوع نظر داد.عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نظر دادن در این باره نیاز به توضیح دارد و با یک نه یا بله امکان‌پذیر نیست، به همین منظور باید منتظر بمانیم تا مجلس فعالیت خود را در زمینه این طرح کامل کند و پس از اعلام نتیجه نهایی باید اظهارنظر کرد.

عربستان باید دیه شبه عمد پرداخت کند

آیت الله جوادی آملی در دیدار با دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه منا و همچنین شهادت سردار رشید اسلام حسین همدانی گفت: رژیم آل سعود باید بداند که سرزمین مکه مانند اهرام مصر نیست که هر طوری بخواهد با این سرزمین پاک و مقدس رفتار کند. این مرجع تقلید با بیان اینکه باید حرمین شریفین از یوغ و اسارت رژیم آل سعود آزاد شود، بیان داشت: این حجاجی که شهادت گونه جان باختند، دیه آنها از باب شبه عمد است نه خطا. وی افزود: خصوصیت مکه این است که هیچ کس بدون احرام نمی تواند وارد این سرزمین شود و امنیت آنها باید حفظ شود.

داعش مظنون اصلی انفجارهای ترکیه

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفته است که مظنون اصلی بمبگذاری‌های آنکارا، داعش است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته، اما دولت ترکیه معتقد است که دو بمبگذار انتحاری عامل آن بوده اند. داود اوغلو در جریان گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی ترکیه گفت که حمله روز شنبه با هدف تحت تاثیر قرار دادن نتایج انتخابات آتی در این کشور انجام شده است.

پوتین حرف نهایی خود درباره سوریه را زد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دفاع از عملیات نظامی روسیه در سوریه گفته است که هدف آن "تثبیت دولت مشروع" بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. پوتین به تلویزیون دولتی روسیه گفت که مسکو همچنین می خواهد "شرایط را برای مصالحه سیاسی در سوریه فراهم کند." او این مساله را که روسیه نه گروه داعش بلکه سایر گروه های میانه رو مخالف را هدف می گیرد تکذیب کرد.

نیسان و ولوو هم به ایران غرامت می دهند

در روزهایی که بازار پرداخت غرامت به خودروسازان ایرانی داغ است، خبر می رسد ولوو و نیسان نیز جزو غرامت دهندگان هستند. منابع آگاه تاکید می کنند نیسان موتورز ژاپن و ولوو به دلیل اینکه ارتباط خود با خودروسازان ایرانی را به صورت یک طرفه قطع کرده اند، باید غرامت بپردازند. به گفته آنها، ولوو و نیسان باید مطابق با خسارتی که به خودروسازان ایرانی زده اند، غرامت پرداخت کنند. این در شرایطی است که بنز پیش تر به ایران خودرودیزل غرامت داده و پروسه دریافت غرامت از پژو نیز توسط ایران خودرو در حال انجام است.

تغییر نظر روحانی درباره کاسبان تحریم

رئیس‌جمهور امروز و در جریان سخنرانی برای مردم ساری گفته است: چه کسی هست که از افتخار ملت ایران ناراحت است؟ چه کسی هست که از غرور ملت ایران ناراحت است؟ چه کسانی از رفع تحریم ناراحت هستند؟ والله شما هم ضرر نمی‌کنید بعد از تحریم این منفعت برای شما هم خواهد بود، نگران نباشید دکان شما کساد نمی‌شود.این در حالی است که روحانی پیش از این در اردیبهشت ماه طی سخنانی در مراسم بیست و ششمین جشنواره ملی امتنان از جامعه کار و تولید گفته بود: با توافق نهایی که اگر اراده جدی وجود داشته باشد در ماه‌های آینده امکان‌پذیر است شرایط تولید بهتر خواهد شد. دلالان تحریم از هم‌اکنون به فکر شغل دیگری باشند.

انتقام‌گیری ویدئویی از علی لاریجانی

در پی رای اکثریت مجلس به کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی که مخالفان مذاکرات آن را به لاریجانی، رئیس مجلس منتسب می کردند، برخی کاربران این طیف که از عملکرد رئیس مجلس به شدت دلگیرند، یک فیلم پخش شده از تلویزیون صدای آمریکا از علی لاریجانی را بازنشر کرده اند. آنها با انتشار این فیلم که مربوط به دوره مسوولیت لاریجانی در پرونده هسته ای و مذاکرات او با خاویر سولاناست، زیر آن نوشته اند: « غرب به ما یک بوسه هم نمی‌دهد چه برسد به لغو تحریم

تورم بزرگ در راه است؟

خبرگزاری نسیم در گزارشی مدعی شده که بررسی میزان رشد پایه پولی در ماههای اخیر نشان می دهد که روند افزایش پایه پولی در ماههای اخیر شتاب زیاد به خود گرفته است، زیرا در پایان اسفند 93 میزان رشد پایه پولی 10.6 درصد بود، اما ناگهان در خرداد ماه به 16.6 درصد و در پایان مرداد ماه با یک افزایش 8.4 درصدی به 19 درصد رسید. این در حالی است که میزان افزایش پایه پولی در پایان سال 92، 21.4 درصد بود و دولت در سال 93 تا حدی از میزان آن کاسته بود اما به نظر می رسد پایه پولی بار دیگر روی دور افزایش افتاده و تا پایان سال 94 رکورد افزایش پایه پولی در سال 92 را هم خواهد شکست.به عقیده اقتصاددانان افزایش پایه پولی همواره تاثیر مستقیمی بر افزایش تورم دارد، ولی این تاثیر معمولا شش ماه بعد اثر خود را نشان می دهد. این یعنی تورم 15.1 درصدی برهه فعلی ناشی از میزان رشد پایه پولی در اسفند ماه 93 است و برای تاثیر گذاری افزایش 8.4 درصدی پایه پولی بر میزان تورم باید تا شش ماه آینده صبر کنیم. بنابراین همه شواهد نشان می دهد که به احتمال فراوان در ماههای آتی باید منتظر از بین رفتن یکی از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی دولت حسن روحانی باشیم و احتمالا تورم افسار گسیخته رکود موجود را تشدید خواهد کرد

احتمال تغيير در كابينه دولت

روحانی در جلسه ستاد توسعه سرمایه‌گذاری مازندران:احساس میکنم نیاز به تغییرات برای تحرک در مسیر دولت داشته باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار