امسال بیش از یک میلیارد تومان بهره مالکانه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویر احمد به حساب خزانه واریز شد.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷ 08 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: امسال حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ گرم شیرآبه گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه از عرصه های منابع طبیعی برداشت شد.

محمدی افزود: بابت این مقدار شیرابه برداشت شده حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهره مالکانه وصول و به حساب خزانه واریز شد.

 

سلیمان محمدی ادامه داد: بهره بردار با انعقاد قرار داد ضمن احیا و حفاظت مرتع، ۲۰ درصد درآمد را به حساب خزانه واریز کند.

 

وی یادآور شد: مطابق با آن قرارداد، مجوز برداشت و حمل شیرابه آنغوزه برای فروش و صادارت، توسط منابع طبیعی صادر می شود.

 

محمدی افزود: تاکنون ۵۵ هزار هکتار مراتع و عرصه های طبیعی استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده چهار هزار هکتار به صورت مشارکتی زیر کشت گیاهان دارویی، به ویژه آنغوزه می رود.

 

وی با اشاره به اینکه فروش گیاهان دارویی شاخص استان، از جمله آنغوزه، باریجه و کرفس به صورت خام فروشی انجام می شود بیان کرد: شیرآبه گیاهان دارویی این استان به کشور هندوستان صادر می شود.

 

در کهگیلویه و بویراحمد ۲۲۰۰ گونه گیاه وجود دارد که افزون بر ۴۰۰ تا از آنها گیاهان دارویی است و شاخص ترین آنها "آنغوزه تلخ"( به اسم محلی گَنَبو)، "باریجه(قاسنی)" و "کرفس کوهی" است که ۸۰ درصد گیاهان دارویی استان خوراکی هستند و بقیه گیاهان نیاز به اسانس گیری دارند.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار