کد خبر: ۱۰۸۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 08 December 2022

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران گفت: وجود بیش از ۳ تا ۵ درصد رطوبت در بسته‌بندي گوشت مرغ، تخلف بوده و صاحبان اين واحدها بايد از عرضه آن خودداري كنند.

خبرنگار صداوسیما در بازدید میدانی از فروشگاه‌های محصولات پروتئینی پیگیر این موضوع شد و متوجه شد میانگین ۴۰ الی ۸۰ گرم خون ابه از هر بسته مرغ وجود دارد مسئله‌ای که در افزایش وزن بسته مرغ تاثیر دارد و در نهایت به ضرر مصرف کننده است اگرچه در مقیاس خورد به چشم کسی نمی‌اید.

مرشدی با رفتن به یکی از کشتارگاه‌های مازندران دلیل وجود این خون آبه‌ها را جویا شد؛ صحبت از رعایت یا عدم رعایت برخی از استانداردهاست عواملی مانند سرعت خط که زیر ۵۳ دقیقه نباید باشد، نحوه کشتار نحوه تخلیه خون نحوه سرد کردن و همینطور نحوه تمیزکاری مرغ پس از کشتار از جمله عوامل تاثیر گذار است.

عدد‌هایی عجیب غریب به عنوان مثال اگر در هر کشتارگاه شبی ۲۰ ماشین و در هر ماشین ۱۰۰۰ عدد مرغ توزیع شود ۲۰ هزار عدد مرغ خواهیم داشت.

حالا اگر هر یک از این عدد مرغ میانگین ۵۰ گرم خون ابه داشته باشد یعنی شبی ۱۰۰۰ کیلو یا همان یک تن خون فروخته می‌شود.

اگر قیمت مرغ کیلویی حدودی ۶۰ هزار تومان باشد یعنی هر کشتارگاه شبی ۶۰ میلیون تومان درآمد از خون و آب دارد. حال اگر یک کشتارگاه در یک ماه تنها ۲۵ روز کاری داشته باشد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عددی است فقط یک مجموعه کشتارگاه از ان بهره می برد.

اداره دامپزشکی می‌گوید ۳ تا ۵ درصد رطوبت نیاز است، اما این حجم از خون یعنی انگار یک جای کار میلنگد.

همچنین ملکی مدیر کل تعزیرات حکومتی گفت: با متخلفان برخورد جدی خواهد شد از تذکر اولیه تا ممهور شدن پروانه و پلمپ واحد از جمله مهمترین برخورد‌ها خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار