استاندار قم با تاکید بر ضرورت تقویت و ایجاد ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه، گفت: برای دستیابی به برنامه و اهداف کلان در این حوزه لازم است تا قرارگاه عملیاتی ارتباط بین صنعت و دانشگاه تشکیل شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸ 08 December 2022

به گزارش تابناک قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی چهارشنبه شب در دیدار با شماری از روسای دانشگاه های استان در دانشگاه قم، با اشاره به احصا و شناسایی نظام مسائل کلان استان در حوزه های مختلف، افزود: وجود چنین قرارگاهی می تواند استان را در رسیدن به اهداف تعیین شده و بهبود شرایط کمک کند.

وی با انتقاد از برخی قوانین و روند بروکراسی اداری در دشوار کردن ارتباط بین دانشگاه و بخش صنعت، تصریح کرد: این قبیل مشکلات باید برطرف شود تا اهداف حاکمیت در ایجاد پیوند بیشتر بین صنعت و دانشگاه بهبود یابد.

استاندار قم با اشاره به برخی از مشکلات بخش صنعت استان، یادآور شد: بخش صنعت بخشی از نظام مسائل استان است و این مباحث در تمام حوزه های دیگر دانشی مانند علوم انسانی نیز جاری است که باید در هم اندیشی های بین مسوولان علمی و اجرایی حل شود.

شاهچراغی با تاکید بر اینکه قرارگاه عملیاتی ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه می تواند بستر کار عملیاتی در دو حوزه را فعال کند، گفت:یکی دیگر از الزامات مهم در استان قم تقویت ارتباط بین مراکز علمی و بخش خصوصی است که در این عرصه حاکمیت می تواند نقش حلقه واسط و تسهیلگر را داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تفکیک بین مسائل و مشکلات مختلف بخش صنعت، دانشگاه و اشتغال استان، اضافه کرد: دانشجویان باید با فرهنگ کار و مطلوبیت آن آشنا شوند و بصورت جدی برای حل مسائل وارد میدان شوند.

استاندار قم در پایان نسبت به استفاده حداکثری از ظرفیت سرمایه گذاری های خارجی برای بهبود شرایط اشتغال و رونق اقتصادی استان تاکید کرد.

ضرورت تقاضا محور شدن پایان نامه‌ها

رییس دانشگاه قم نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر سوق دادن پایان نامه و طرح های پژوهشی به سمت نیازهای جامعه، بیان داشت: اگر این پایان نامه ها تقاضا محور باشد می تواند بخش مهمی از نیازهای استان و نظام مسائل آن را برطرف کند.

حجت الاسلام احمدحسین شریفی با بیان اینکه دانشگاه ها نقش اتاق فکر دولت را ایفا می کنند، ادامه داد: دولت سیزدهم از دانشگاه ها انتظار دارد که برای حل مشکلات و بهبود شرایط طرح و برنامه های عملیاتی ارئه دهند.

وی ضرورت افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: همفکری و ارتباط میدانی بین دانشگاه و صنعت می تواند در حل مشکلات و شناسایی آنها و ارائه راهکار علمی جهت از بین بردن آنها، موثر باشد.

سهم ناچیز دانشگاه های قم در قراردادهای صنعتی

همچنین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم نیز بیان کرد: سهم استان قم از مجموع بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ قرارداد صنعتی با دانشگاه های کشور ۷۹ قرارداد بوده که فقط ۹ دهم درصد قراردادها را شامل می شود.

حجت الاسلام سعید فراهانی ادامه داد: سهم استان قم از این ۷۹ قرارداد نزدیک یک میلیارد تومان معادل ۲ دهم درصد بوده در حالی که رقم این قراردادها در سطح کشور بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومان بوده است

وی گفت: این استان ظرفیت بالایی در علوم انسانی و اسلامی دارد که تاکنون استفاده خوبی از آن نشده است.

فراهانی در پایان بیان داشت: قرارگیری استان قم در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نیز سبب شده تا بسیاری از صنایع در عقد قراردادهای صنعتی به سراغ دانشگاه های تهران بروند در حالی که مراکز علمی قم ظرفیت بالا و مغفول زیادی دارد.

وی افزود: در قم علاوه بر ظرفیت دانشگاه‌ها از ظرفیت حوزه نیز باید استفاده شود زیرا حوزه در علوم انسانی و اسلامی ظرفیت بسیار بالایی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار