عرضه مرغ کشتار روز این روزها در بازارهای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز به قدری زیاد شده که بازار این استان بیش از این کشش آن را نداشته از این رو باید چاره‌ای برای ذخیره سازی آن اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸ 07 December 2022

به گزارش ایرنا هرکیلوگرم مرغ کشتار روز آماده طبخ در اهواز بین ۵۰۰ تا ۵۱۰هزار ریال در فروشگاههای زنجیره‌ای و مغازه‌ها به فروش می رسد در حالی که قیمت مصوب آن ۶۳۰هزار ریال است.

دست اندرکاران می گویند: افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان در ماه‌های اخیر و عرضه همزمان آن به بازار سبب کاهش قیمت عمده‌ فروشی و خرده‌فروشی این فراورده غذایی پرمصرف شده است.

ادامه این وضعیت در زمانی فعلی ، سبب ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ و کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده و در نهایت افزایش قیمت مرغ در ماههای پایانی سال خواهد شد.

برای جلوگیری از التهاب بازار مرغ و نوسانات قیمت این کالای اساسی ، خرید مرغ بیشتر از نیاز توسط خانوارها و دپوی خانگی و خرید آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام به نمایندگی از دولت است.

 

آغاز خرید مرغ مازاد

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:خرید مرغ آرین به صورت منجمد به قرار هرکیلوگرم ۶۴۰ هزار ریال از دیروز ۱۵ آذر ماه توسط این شرکت شروع است.

حمید بدوی افزود:انتظار می رود با خرید بیشتر مرغ مازاد در بازار، قیمت ها به نقطه تعادلی نزدیک شود و از ضرر و زیان بیشتر تولیدکنندگان جلوگیری شود.

وی مدت زمان خرید مرغ آرین در خوزستان و ذخیره سازی آن را تا رسیدن به قیمت مصوب مرغ کشتار روز بیان کرد.

بدوی افزود: هم اکنون عرضه مرغ منجمد خارجی و داخلی در فروشگاه‌ها با هدف هدایت مصرف کننده به سمت خرید کشتار مرغ روز ، متوقف شده است.

قیمت مرغ منجمد خارجی و ایرانی بین ۴۷۰تا ۴۹۰هزار ریال است.

 

حجم زیاد مرغ مازاد در بازار استان

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: هم اکنون حجم زیادی مرغ مازاد روی دست تولیدکنندگان مانده است و به نظر می رسد چاره کار ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ مازاد است.

علی رحم کریمی افزود:با توجه به محدودیت منابع مالی برای خرید مرغ مازاد ، خانوارها برای خرید و ذخیره سازی مرغ اقدام کنند تا در ماه‌های آینده با مشکل رو به رو نشوند.

وی گفت:اگر جلوی ضرر و زیان مرغداران گرفته نشود ، تولیدکنندگان به علت کمبود منابع مالی در گردش ، قادر نخواهند بود در ماه‌های آینده برای جوجه ریزی و خرید نهاده اقدام کنند و در نهایت در آینده شاهد گرانی قیمت مرغ بیشتر از قیمت مصوب آن در بازار خواهیم بود.

کریمی افزود:هم اکنون بازار کشش بیشتر از این برای جذب مرغ مازاد را ندارد.

بر اساس بررسی های میدانی هم اکنون قیمت عمده فروشی مرغ در اهواز بین ۴۲۰ تا ۴۳۰هزار ریال است.

بسیاری از فروشگاههای عرضه مواد پروتئینی مملو از مرغ کشتار روز است و خریداران نیز به صورت معمول و منطبق با نیاز خود اقدام به خرید مرغ می کنند.

قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان در ماه‌های اخیر با نوسانات شدیدی رو به رو بوده است به گونه‌ای که در ابتدای پاییز امسال قیمت هرکیلوگرم مرغ کشتار روز تا ۷۸۰هزار ریال نیز رسیده بود.

دولت برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان مرغ قیمت مصوب آن را از ۵۹۰هزار ریال به ۶۳۰هزار ریال افزایش داد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میزان مصرف سالانه مرغ در خوزستان حدود ۱۳۰هزار تُن ب وده ولی تولید این استان کمتر از ۱۰۰هزارتُن است ، بنابراین بخشی از نیاز استان به مرغ از استان های همجوار تامین

می شود.

برچسب ها: گوشت و مرغ ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار