کد خبر: ۱۰۸۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷ 07 December 2022

اختصاصی هما خوزستان

افشار پرویزی بابادی

صادرات و واردات کالا‌ها در استان‌های مرزی کشور از طریق بنادر و دریانوردی صورت می‌گیرد، بنادر محل خروج محصولات صادراتی به کشور‌های مختلف جهان است، در این میان خوزستان با دارا بودن بنادر هم، چون بندر امام خمینی (ره) بندر ماهشهر، بندر خرمشهر، بندر شادگان سهم مهی در ترانزیت کالا‌ها بر عهده دارد.

بنادر در توسعه تجارت با کشوره‌های مختلف را فراهم می‌کند تا کالا‌ها در کمترین زمان به مقصد منتقل شوند، از نقش بنادر در دنیای مدرن، دسترسی به آب‌های آزاد و رشد اقتصادی نمی‌توان چشم پوشی کرد.

از دستگاه‌های متولی حمل و نقل بار و همچنین گمرک انتظار می‌رود که هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات در ترخیص کالا‌های ورودی به بنادر اقدام کنند.

حجم زیادی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و جابجایی در تجارت جهانی به وسیله دریا و در بنادر صورت می­گیرد، کالا‌های همچون گندم، نهاده‌های دامی، از طریق بنادر و دریانوردی نقل و انتقال می‌شوند. تسهیل در تجارت با کمک بنادر به رونق اشتغال منجر می‌شود.

برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و همچنین تعیین تکلیف کالا‌های حساس و فساد شدنی و خطرناک در بنادر کشور باید برنامه ریزی‌های مدون و اصولی انجام شود تا کالا‌ها در زمین‌های معین ترخیص شود، و جا برای تخلیه و انبار دیگر کالا‌ها فراهم شود همچنین نباید ظرفیت انباشت کالا‌ها در بنادر تکمیل شود.

موضوع رسوب کالا‌های مختلف در گمرک‌ها به ویژه کالا‌های ممنوعه که امکان ترخیص ندارند، به صورت مرتب توسط در رسانه‌ها مطرح می‌شود، برای حل این مشکل از نظر کارشناسان باید استفاده کرد.

همچنین تسریع در روند ترخیص و بارگیری، وجود کامیون‌های منتقل کننده متناسب با نیاز بنادر می‌تواند در تسهیل این امر موثر مواقع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار