کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: از مختصات رصدخانه لارستان، کانون بارش جایی میان صورت فلکی کشتی‌دم و بادبان، ساعت ۲۳:۰۴ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا ساعت ۶:۰۳ روز بعد در آسمان حضور دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵ 07 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه اظهار کرد: ماه و خوشه پروین چهارشنبه _شانزدهم آذرماه_ به فاصله زاویه‌ای ۲.۸ درجه‌ای در آسمان می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند.

خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند) یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است.

این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت داشته و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند.

وی افزود: خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۱۳ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۰۵:۲۸ قابل رصد است؛ ماه ۱۴ روزه نیز از ساعت ۱۶:۱۸ تا ۰۶:۳۸ سپیده‎دم با قدر منفی ۱۲.۴ قابل رصد هستند. خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست.

از این جرم جذاب آسمان شب سیاره ما برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت، بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند، ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آن که به صورت توده روشن است مغرب را نشان می‌دهد.

ماه در اوج خورشیدی
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه در حرکت در مدارش به دور زمین، ساعت ۳:۰۵ به دورترین نقطه خود از خورشید (نقطه اوج مداری) در فاصله ۰.۹۸۷۸ AU واحد نجومی می‌رسد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تقریباً ماه در فاز کامل یا نزدیک به آن است.

فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۷ AU (۳۹۶۰۰۰ کیلومتر) و فاصله زمین و خورشید ۰.۹۸۵۳ واحد نجومی خواهد بود. در این زمان ماه در صورت فلکی ثور و خورشید در صورت فلکی مارافسای قرار دارد. ماه ۱۴ روزه با ۹۹ درصد روشنایی ساعت ۱۶:۱۷ طلوع و ساعت ۶:۳۸ روز بعد غروب می‌کند.

ساعت طلوع و غروب خورشید به ترتیب ۶:۲۸ و ۱۶:۵۸ است. این موقعیت معمولاً همزمان با ماه کامل اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه در آسمان در دو سمت مخالف نسبت به زمین قرار می‌گیرند؛ بنابراین حدوداً همزمان با غروب خورشید از سمت افق غربی می‌توانیم شاهد طلوع ماه از سمت افق شرقی باشیم.

اوج بارش شهابی کشتی‌دم
وی تصریح کرد: بارش شهابی کشتی‌دم از ۱۰ تا ۲۴ آذر فعال خواهد بود و اوج آن چهارشنبه _شانزدهم آذرماه_ رخ می‌دهد. از مختصات رصدخانه لارستان، کانون بارش جایی میان صورت فلکی کشتی‌دم و بادبان، ساعت ۲۳:۰۴ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا ساعت ۶:۰۳ روز بعد در آسمان حضور دارد.

قطعاً بهترین زمان برای رصد شهاب‌واره‌ها حوالی ساعت ۳:۰۰ است؛ زمانی که کانون بارش در بالاترین حد خود در آسمان است. دنباله‌دار عامل این بارش شهابی ناشناخته است و در کل با ZHR پنج ضعیف محسوب می‌شود. ماه ۱۴ روزه نیز کل شب در آسمان حضور دارد و کاملاً مزاحم رصد شهابواره‌ها است.

با توجه به نزدیک بودن کانون بارش به افق از منطقه لارستان، رصد دو شهاب در ساعت تخمین زده شده است. این بارش عمدتاً از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است، اما اگر در عرض‌های پایینی نیمکره شمالی زندگی می‌کنید هم می‌توانید شهاب‌واره‌ها را مشاهده کنید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار