دانشگاه در نسل‌های گذشته، محلی برای تدریس دروس تئور بودند، چندی گذشت و دانشگاه‌های نسل دوم با رویکرد پژوهش محورکار خود را ادامه دادند، پس از آن به سمت کارآفرینی متحول شدند و سپس رویکرد دانشگاه‌ها به سمت مأموریـت های آموزشـی، پژوهشی، کارآفرینی و مبتنی بر تربیت نیروی کار ماهر که پیش درآمدی بر رونق تولید باشد، تغیر یافت.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹ 07 December 2022


دانشگاه در نسل‌های گذشته، محلی برای تدریس دروس تئور بودند، چندی گذشت و دانشگاه‌های نسل دوم با رویکرد پژوهش محورکار خود را ادامه دادند، پس از آن به سمت کارآفرینی متحول شدند و سپس رویکرد دانشگاه‌ها به سمت مأموریـت های آموزشـی، پژوهشی، کارآفرینی و مبتنی بر تربیت نیروی کار ماهر که پیش درآمدی بر رونق تولید باشد، تغیر یافت.


به گزارش تابناک همدان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان در خصوص ویژگی های دانشگاه های کارآفرین گفت: این دانشگاه ها به عنوان یک سازمان خود باید کارآفرین باشند، استادان کارکنان و دانشجویان دانشگاه تا حد ممکن کار آفرین باشند و تعامل دانشگاه با محیط الگوهای کارآفرینانه را دنبال کند.


 محمد علی کاظمی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای را می‌توان دانشگاه مهارت آموز و کارآفرین در ایران دانست، اظهار داشت: در دانشگاه های مهارت محوردانشجو به صورت عینی و ملموس مطالب درسی را دریافت می‌کند و برای ورود به بازار کار مهیا می‌شود.


وی ادامه داد: توسعه اقتصاد محلی و ایجاد کسب و کارهای نوین از دیگر خصوصیات دانشگاه های کارآفرین است که دانشگاه فنی و حرفه ای در این مورد می‌تواند نقش بسیار مهمی را در شکوفایی هر چه بیشتر جامعه ایفا کند.


کاظمی خاطر نشان کرد: با توجه به هدف و ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که تربیت تکنسین‌های کارآمد، ماهر و اشتغال آفرین است، سرفصل‌های دروس بر اساس نیاز بازار کار تعریف شده‌اند و دانشجویان می‌توانند بلافاصله پس از اتمام دوره کاردانی و کارشناسی وارد صنعت و بازار کار شوند و حتی خودشان کارآفرین باشند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان افزد: 70 درصد دروس ارائه شده در این دانشگاه کارگاهی و30 درصد نظری ارائه می‌شود، دانشگاه فنی حرفه ای با طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی می تواند پاسخگوی نیاز فارغ التحصیلان هنرستان ها و همچنین صنعت کشور باشد. سنگ بنای اولیه مراکز آموزش عالی با رویکرد تربیت تکنسین های فنی با مدرک کاردانی در رشته های گوناگون و متناسب با نیاز صنعت کشور، حدود ۵۰ سال پیش، تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد.


کاظمی با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه فنی و حرفه ای یاد آور شد: آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از سال 1344 با عنوان انستیتو تـکنولوژی و باهــدف تربیت تکنسیــن درجـه یک که می تــوانست خــــلاء بـــین مــهندسیـن و کارگران صــنایع را پــــرکند ، فــعالیت خود را آغاز کرد و سال1361 با تـصمیم ستــاد انقلاب فرهنگی تحت ســـرپــرستی دفــتر امــور مـــدارس عالی فنی و حـــرفه ای به کـــار خود در خصوص تــربــیت نــیــروی کاردان فوق دیپلم ادامه دادند.


وی تصریح کرد: ســال 1370 عنوان این مـراکز به آمـــوزشــکده تغییر یافت و اولین دانشجویان دوره دو ساله کــاردانی پیوسته فنی و حـــرفه ای با همکاری سازمان سنجش و آمــــوزش کـشور در سال 1374 برگزیده شدند. همــچنین پـذیرش دانشـجوی در دوره هــــای کارشناسی نیز به مرور، به اهداف این مراکز اضافـه شــد .


این مقام مسئول اذعان داشت: در سال1390 آموزشکـده های فنــی وحرفــه ای از وزارت آمــوزش و پــرورش منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل گـردیــده و اینــک بـا نام دانــشگاه فنی و حرفه ای به فعالیت خود ادامه می دهد.

 کاظمی با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه فنی و حـرفه‌ای بعنوان دانشگاه نسل سوم و حلقه ارتبـاط بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب جامعه است، گفت: این دانشگاه ها از نظر رفع معـضل بیـکاری جوانـان و کمک به رونق اقتصاد و محرک چــرخه تولید در کـشور و بــه عنوان یـکی از مهمترین متـولیان آموزش عالی فنی و حرفه‌ای هستند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان در خصوص نحوه پذیرش دانشجو دردانشگاه فنی و حرفه ای گفت: پذیرش از طریق ثبت نام در سازمان سنـجش بصورت با آزمون و بــدون آزمون در رشته های کارشناسی پیوسته و نا پیوستــه و کاردانی پیوسته وناپیوسته از فارغ التحصیلان شاخه های کاردانش، فنی و حرفـه ای و نظری در دو نظام روزانه (تحصیل رایگان) و شبانه صورت می پذیرد.

کاظمی در خصوص دانشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان، اذعان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان دارای7 مرکز فعال در شهرهای همدان ( 3 آموزشکده ) و ملایر ( 2 آموزشکده ) و نهاوند ( 1 آموزشکده ) و 1 آموزشکده دختران شهر اسدآباد و 1 آموزشکده در حال احداث در شهر کبودرآهنگ است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان اشاره کرد: 19 نفر اعضای هیات علمی و کادر آموزشی تعداد 703 مدرس مدعو در قالب حق التدریس با این دانشگاه همکاری دارند .


وی با اشاره به آموزشکده شهید مفتح گفت: این آموزشکده با در کنار هم قرار دادن رشته هایی مانند ساخت و تولید، متالورژی و تاسیسات در کنار تجهیزات مانند کوره القایی و کوره ذوب فلزات، کارگاه های تراشکاری، جوشکاری و... و در نهایت اساتید مجرب و متعهد، پتانسیل بالایی در تولید و ساخت ماشین آلات صنعتی دارد.


کاظمی در خصوص ثبت اختراع دانشجویان این دانشگاه اشاره به اختراعات گوناگون همچون "سیستم اندازه گیری ابعاد اجسام متحرک" کرد.


وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت مرکز رشد و نوآوری شهید احمدی روشن گفت: مرکز رشد و نو آوری مجموعه بستری برای ارتباط اساتید و دانشجویان با صاحبان صنایع و تجاری سازی دستاوردهای ایشان است زیرا از شتاب‌دهنده‌های توسعه علم‌وفناوری در دانشگاه‌های طراز اول در جهان مراکز رشد و نوآوری آنهااست.


این مقام مسئول یادآور شد: این مراکز در دل دانشگاه‌ها ایجاد شده تا نسل جوان را بسوی تولید تشویق کرده و راه ارتباط با صنعت را هموار کنند بنابراین مرکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شهید مفتح همدان با هدف ارتباط با صنعت و در جهت اشتغال دانشجویان، در سال 1398کلنگ‌زنی و در سال 1400 به افتتاح رسیده و می‌توان گفت تفاوت عمده مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با سایر دانشگاه‌های دیگر رویکرد مهارتی این دانشگاه و ظرفیت‌های بالقوه کارگاهی و آزمایشگاهی آن است که به صاحبان ایده اجازه می‌دهد با فراغ بال طرح‌های خود را در فضایی علمی و دانشگاهی ساخته و به تولید برسانند.


 کاظمی در خصوص بخش های مرکزرشدونوآوری شهید‌مصطفی‌احمدی‌روشن اشاره کرد: این مرکز شامل فضای اشتراکی، فضای فناور و خدمات آموزشی است.


1-فضای اشتراکی: فضایی که به هسته‌های فناور اختصاص داده می‌شود تا در مدت زمانی در حدود 6 ماه بر روی ایده‌ی خود تحقیق و کار کنند.


2-فضای فناور: پس از 6 ماه کار تحقیقی بر روی ایده و داوری اولیه، اتاقی با عنوان فضای فناور به صاحبان ایده داده می‌شود تا با ظرفیت کارگاهی و آزمایشگاهی مستقر در دانشگاه ایده خود را تولید کنند و پس از تولید اولیه توسط دانشگاه فنی‌وحرفه ای حمایت شده و به صنعت و بازار معرفی می‌شوند. در واقع دانشگاه به عنوان تسهیل‌کننده و پلی ارتباطی میان صاحبان ایده و صنعت عمل می‌کند.


3- خدمات آموزشی: در این میان ایده‌پردازان برای آمادگی و دانش بیشتر جهت تولید محصول خود از خدمات آموزشی از جمله کارگاه‌های آموزشی تیم‌سازی، بوم‌کسب‌وکار، خلاقیت در فروش محصول و ..... بهره‌مند می‌شوند.آموزشکده فنی و حرفه ای شهید مفتح بعنوان مرکز معین و واحد ستادی استان می باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار