کد خبر: ۱۰۸۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ 07 December 2022

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:  تخریب خاک در سطح کشور و عموما در مناطق دیمزارسالانه در هر هکتار  7برابر فرسایش مجازخاک،  در اراضی دیم است.

به گزارش تابناک همدان، محمدمهدی آرتیمانی با بیان این مطلب اظهار داشت: اراضی کشاورزی باید در جهت خلاف شیب شخم زده شود تا جلوگیری کند از روان آبی که صورت میگیرد اما به دلیل شخم زدن زمین در جهت شیب آب با سرعت بیشتری خاک حاصل خیز را شستشو می دهد ومواد معدنی خاک را از دسترس گیاه نیز خارج کند.

وی افزود: میزان متوسط فرسایش خاک در استان همدان براساس مطالعات صورت گرفته طی هر سال هشت تا ۱۲ تن در هکتار است و در شهرستان کبودراهنگ نسبت به باقی نقاط استان فرسایش بیشتری رخ می‌دهد چراکه نیروگاه با حفر ۲۳ چاه آب باعث ایجاد فروچاله‌های بسیاری شده و منابع آبی و خاکی و طبیعی در معرض خطر بسیاری قرار گرفته است.

این مقام مسدول در ادامه تصریح کرد: با اقداماتی که برنامه‌ریزی شده، آینده‌نگری کرده‌ایم که فرسایش خاک در استان همدان را تا هشت تن در هکتار کاهش دهیم و برای انجام این کار بزرگ نیازمند اعتبارات و تزریق بودجه لازم هستیم و این موضوع اولویت اول انجام کار است.

 آرتیمانی مساحت آبخیزداری را یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: نزدیک به ۶۷۰ هزار هکتار از این مساحت در سطح بحرانی قرار گرفته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: گفته شده در سه الی چهار سال آینده میزان برداشت دیم که در حال حاضر یک هزار و 400 کیلوگرم در هکتار است تا 700 کیلوگرم در هکتار کاهش یابد.

وی گفت: برنامه پنجم توسعه فقط ۱۲.۵ درصد به اهدافش رسیده چراکه اعتباری تزریق نشده است؛ برنامه ششم توسعه نیز همین‌طور است، تنها ۳۸ درصد به اهداف خود رسیده است، ادوات الکترونیکی عموماً خارجی است و هزینه‌های کار ما بسیار بالا بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشوری و استانی هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار