واقع گرایی ،پذیرش ،گفتگو ،مصالحه و تامین مطالبات و خواسته های مردم، تضمین کننده عبور از بحران اخیر وتامین کننده  امنیت ملی کشور خواهد بود
کد خبر: ۱۰۸۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ 07 December 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::بدنبال فراخوان اعتصاب بازاریان ،امروز بازار ایلام برای سومین روز متوالی تعطیل بود ،موضوعی که پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

همانگونه که در یادداشت های متعدد به آن پرداخته ایم ،بیش از دو ماه است که کشور درگیر اعتراضات خیابانی است ،اعتراضاتی که هر از گاهی روی دیگر خود را نشان داده و تاکنون علاوه بر تحمیل صدها کشته و زخمی به مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی، هزینه های بیشمار متعددی را به کشور و منافع ملی وارد کرده است.

بی‌شک یکی از مهمترین علل استمرار این وضعیت ناخوشایند ،برآورد اشتباه مسولین و تصمیم گیران کشور و اتخاذ مواضع بر اساس تحلیل ها و داده های نادرست از اعتراضات مردمی است.

چرا که به عقیده صاحبنظران در هر بحرانی اعم از امنیتی، اجتماعی ،اقتصادی و نظامی، مدام که دست اتاق فکر مدیران و فرماندهان از اطلاعات و برآوردها خالی باشد ،هرگونه تصمیم و طراحی منجر به شکست خواهد بود.

برآیند ،رفتارها ،کارکردها و مواضع مدیران و تصمیم گیران در دو ماه اخیر درتمام سطوح مدیریتی نشان می‌دهد که یک تشتت ،سرآسیمگی و تزلزل در مواضع مدیران کشور روبرو هستیم که جملگی آنها بیانگر این واقعیت تلخ است که آنان براساس داده ها و تحلیل های نادرست مسیر کنترل بحران را در پیش گرفته اند که یقینا این اشتباه آنان را به بن بست دهشتناکی سوق خواهد داد

چنانچه مسولین ما با تکیه بر تحلیل ها و توصیه های دلسوزانی که براساس واقعیات های میدانی مبادرت به جمع آوری اطلاعات نموده اند، عمل می کردند ،تاکنون می بایست آثاری از پذیرش واقعیت و تمکین بر اساس رویدادهای کف میدان در مواضع آنان نمایان بود ،مواضعی اصولی و منطقی که در اکثر اوقات حکم آب بر روی آتش را بازی می کند

اما از آنجائیکه خط سیری که از سالیان گذشته مسیر حذف دغدغه مندان و دلسوزان نظام و انقلاب را در پیش گرفته وبا تبدیل  کشور  به خودی و غیر خودی ،مجالی به شنیده شدن صدای دلسوزان و توصیه دغدغه مندان نداده اند و همین امر باعث شده تا تنها صدای همه جا امن و امان است آنان مبنای تصمیم گیری و اتخاذ مواضع قرار گیرد.

مواضعی و تصمیماتی که این روزها نقش بنزین بر آتش را بازی و تا با امروز هزینه های جبران ناپذیری را به کشور و منافع ملی تحمیل کرده است .

یقینا چنانچه مسولین عالمانه ریل تصمیم گیری و اتخاذ مواضع خود را تغییر و با نگاه واقع گرایانه به اتفاقات پیرامون خود ،تحلیل ها و داده های دلسوزانه را مبنای کردار و گفتار خود قرار دهند ،با طور قطع بخش اعظمی از مشکلات خودبخود قابل حل خواهد بود.

تعطیلی بازار و یک بیانیه اشتباه 


بیانیه روز گذشته شورای تامین استان ایلام را باید در همین بستر مورد تحلیل قرار داد ،بیانیه ای که نه تنها به بهبود وضعیت کمو نکرد بلکه در مقطعی تشدید اوضاع را به دنبال داشت.

در حالیکه مردم خود نظاره گر میدان بوده و از وضعیت تعطیلی بازار اطلاع کامل دارند و رسانه های دلسوز نیز از روند تعطیلی بازار گزارشات جامعی را انتشار داده اند ،حال چگونه باید در بیانیه ای رسمی ،واقعیت را به شکل  دیگری ترسیم کرد ؟

وقتی بازار شهر ایلام و دیگر شهرهای کوچک استان روز گذشته با  تعطیلی بیش از نود درصدی کسبه روبروست، چگونه باید در این بیانیه از بی توجهی کسبه به فراخوان و شکست طرح دشمن سخن به میان آورد؟

مضافا اینکه در انتهای بیانیه با زبان تهدید، کسبه را تهدید به برخورد قانونی کرد؟! اگر کسبه به فراخوان بی توجهی کرده است پس تهدید آنان چه محلی از اعراب دارد؟

آیا تنظیم کنندگان بیانیه به این اندیشیده اند که در شرایط جاری کشور زبان تهدید راهگشا نیست و ممکن است لج کسبه را به دنبال داشته باشد ،در حالیکه هیچ قانونی نمی تواند یک کاسب را به زور وادار به فعالیت نماید !

هرچند ممکن است این مطلب به مذاق دوستان شورای تامین خوش نیاید ،اما واقعیت این است تاکنون همین اشتباهات هزینه های فراوانی را به کشور تحمیل نموده و با وجود متصور بودن هزینه برای نگارنده اما لاجرم بخاطر منافع کشور، باید این اشتباه را به آنان متذکر شد !

باور بفرمایید کسبه ما امروز چوب دو سر طلای ماجرایند ! از یک سو با فشارهای فزاینده هزینه های مالی از قبیل مالیات ،اجاره و دیگر هزینه ها روبرو بوده و شاید به تصور غالبشان با تمکین به فراخوان ها  معبری برای شنیده شدن درد دل ها و صداهای آنان بازشود!

اما واقعا انان در دو لبه قیچی مردم معترض و دستگاههای نظارتی گرفتار آمده اند،  اگر به توصیه و تهدید مدیران عمل کنند با خشم تحریم و تخریب مواجهه و چنانچه به فراخوان ها عمل کنند با انگ همراهی با دشمن و تعطیلی کسب از سوی دستگاههای نظارتی روبرو خواهند شد !

شفاف تر بگویم که امروز هنگامه مصالحه و گفتگوست و برای عبور از بحران ها باید سیاست ها تغییر فاحشی را تجربه نمایید، ورود آمرانه به چنین مسائلی نه تنها شرایط را آرام نخواهد کرد بلکه به تشدید آن منجر خواهد شد .

عالمانه این بود که شورای تامین استان اینگونه بیانیه می داد:

کسبه محترمی که بدلیل فشارهای متعدد امروز محل کسب خود را تعطیل کردید، صدای اعتراض شما را شنیدیم ، به طور قطع درد و رنج شما را درد و رنج خود می دانیم ،

به طور قطع دستگاههای مسول در مسیر رفع مشکلات و دغدغه های شما گام های اساسی بر خواهند داشت ،هرچند اعتراض مسالمت آمیز حق قانونی شماست ،اما تعطیلی محل کسب نه تنها مشکلاتی را بر همنوعانتان تحمیل خواهد کرد ،بلکه چهره ای نامطلوب امنیتی از استان و کشور ترسیم و بهانه ای برای موج سواری دشمنان ایجاد خواهد کرد.

شما همان کسبه دوران هشت سال دفاع مقدس هستید که با تامین نیازمندی های لجستیکی و خوراک و پوشاک رزمندگان ،رکن اصلی دفاع از کیان کشور را تشکیل دادید.

حال کشور باردیگر به همراهی و همدلی شما نیاز دارد تا با حضور در میدان ،مسیر را برای اجرای طرح های اصلاح اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی کشور فراهم آورید!

اگر اینچنین می نوشتید ،چیزی از ارزش هایتان کم نمی شد و امروز هم  شاهد این حجم از موج سواری بدخواهان کشور نبودیم !

واقع گرایی ،پذیرش ،گفتگو ،مصالحه و تامین مطالبات و خواسته های مردم، تضمین کننده عبور از بحران اخیر وتامین کننده  امنیت ملی کشور خواهد بود

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خانم فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
برادر گرامی شهر سرابله حتی یک مغازه سوپر مارکتی یا میوه فروشی هم بازنیست
خانم فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
انشاءالله خداوند آرامش و مهربانی را در کشورمان جاری کند و انس و الفت جای کینه ها ودشمنی ها رابگیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار