مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: روند آزادسازی اراضی مجموعه تاریخی و فرهنگی دولت‌خانه صفوی پس از ۱۹ سال آغاز شده و قرار است دبیرستان پاسداران و استادیوم ورزشی تختی از این مجموعه خارج و به فضای دیگری انتقال پیدا کنند.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶ 01 October 2022

آغاز آزادسازی اراضی دولت‌خانه صفوی قزوین پس از ۱۹ سال

به گزارش تابناک قزوین، علیرضا خزائلی امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه استان قزوین که در سالن جلسات اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: روند آزادسازی اراضی مجموعه تاریخی و فرهنگی دولت‌خانه صفوی بعد از 19 سال آغاز شده و قرار است دبیرستان پاسداران و استادیوم ورزشی تختی از این مجموعه خارج شده و به فضای دیگری انتقال پیدا کنند.

وی اضافه کرد: روند ساخت ساختمان‌های جایگزین برای دبیرستان پاسداران و استادیوم تختی در زمین‌های دیگری شروع شده و به محض تکمیل این ساختمان‌ها دولت‌خانه صفوی از این 2 مرکز آموزشی و ورزشی تخلیه می‌شود. در ضمن واگذاری زمین‌های دولت‌خانه برای توسعه آرامگاه تاریخی چهار انبیا صحت ندارد و این آرامگاه در یک کار مشترک با سازمان اوقاف احیا خواهد شد.

خزائلی همچنین از اجرایی روند احیای گراندهتل قزوین خبر داد و گفت: صندوق مرمت و احیای بناهای تاریخی به زودی سرمایه‌گذار برای احیای گراندهتل انتخاب خواهد کرد و اجرای این طرح مورد تاکید وزیر میراث فرهنگی قرار دارد.

وی همچنین از تغییراتی در ضوابط ساخت‌وساز در بافت تاریخی قزوین خبر داد و افزود: این ضوابط در دست اصلاح و تغییر قرار دارند و به محض اینکه تدوین ضوابط جدید نهایی شود، برای تأیید به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ارائه خواهد شد که در نهایت با تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری این ضوابط قابل اجرا می‌شوند.

میزان اشغال مراکز اقامتی استان قزوین به 70 درصد رسید

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته گردشگری گفت: در همین چارچوب 4 طرح گردشگری در قزوین افتتاح می‌شود که شامل فاز نخست مجتمع گردشگری دریاچه اوان، مجتمع گردشگری کشاورزی در طارم سفلی، اقامتگاه بومگردی در الموت شرقی و یک هتل خواهد بود.

خزائلی میزان اشغال مراکز اقامتی استان قزوین در 6 ماهه نخست سال جاری را 70 درصد عنوان کرد و افزود: بنابراین سرمایه‌گذاری برای ساخت مراکز اقامتی جدید به ویژه هتل‌های پنج‌ستاره توجیه اقتصادی بالایی در استان قزوین دارد و در این حوزه تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه به سرمایه‌گذاران برای احداث مراکز اقامتی اعطا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های نهاد متبوعش در حوزه مرمت بناهای تاریخی گفت: مرمت سرداب آستان مقدس امامزاده حسین(ع) به اتمام رسیده و تا 3 ماه آینده گنبد این امامزاده هم مرمت خواهد شد. در ضمن به دنبال جذب اعتبارات بیشتر برای تکمیل مرمت مسجد جامع قزوین هستیم که البته بودجه مرمت آن سالانه تخصیص می‌یابد.

خزائلی درباره نتیجه شکایت میراث فرهنگی از شهرداری به خاطر قطع درختان باغستان سنتی ادامه داد: دستگاه‌ قضایی این پرونده را پیگیری می‌کند و نتایج آن به زودی به اطلاع مردم و دغدغه‌مندان باغستان سنتی خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار