قهرمانان ورزشی که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های فراملی به اهتزار در می‌آورند انتظار حمایت در حوزه های مختلف را دارند و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹ 29 January 2022

 

به گزارش تابناک قزوین، تورم و افزایش قیمت ها به دنبال نوسانات اقتصادی در سال های اخیر بر ورزش به ویژه حوزه قهرمانی نیز تاثیر گذاشته است به گونه ای که دیگر تامین هزینه های جاری اعزام یک قهرمان و حفظ آمادگی جسمانی آن برای حضور متمادی در مسابقات، کار آسانی نیست.

در کنار آن، قهرمانان ورزشی که تمام زندگی و عمر خود را برای رسیدن بر سکوهای قهرمانی صرف کرده اند انتظار دارند برای اشتغال و مسکن آنها نیز تدبیری صورت گیرد اما متاسفانه یک قهرمان بعد از کسب مدال های رنگارنگ تازه با مشکلات جدید از قبیل نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای استخدام در دستگاه های دولتی مواجه می شود.

موضوعی که موجب دلسرد شدن آنها از ادامه ورزش قهرمانی و به نوعی ارسال سیگنال های منفی به جامعه و سایر جوانانی می شود که می خواستند آنها را الگوی خود قرار دهند.

از سوی دیگر والدین نیز مانع فرزندان خود می شوند که مبادا پا به عرصه ای بگذارند که قهرمانان ورزشی در سال های گذشته به آن وارد شده و بعد از صرف بهترین سال های عمر خود به حداقل رویاها و آرزوهایشان دست نیافته اند.

استان قزوین با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای ورزشی خود از گذشته قهرمانان و ورزشکاران نام آوری را به کشور معرفی کرده است که اگر حمایت های لازم و قانونی از آنها صورت بگیرد موجب ترغیب و تحریک سایر جوانان برای ورود به مسیر آنها و شکوفایی استعدادهای ورزشی استان می شود، موضوعی که متاسفانه در سال های اخیر در استان شاهد نبوده ایم.

خبرنگار ورزشی ایرنا استان قزوین برای پیگیری این موضوع با چند تن از مسوولان و کارشناسان گفت و گو کرده است.

هیچ استراتژی و برنامه‌ای برای قهرمانان ورزشی نداریم

یک کارشناس ورزشی استان معتقد است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل فقدان استراتژی نتوانستیم از قهرمانان ورزشی حمایت کنیم و کاری کرده ایم که آنها بعد از سالها درخشش در عرصه های فراملی در گوشه‌ای تنهایی خود فراموش شوند و غریبانه از دنیا بروند.

صادق فشار گفت: قهرمانان ورزشی همواره الگوی جامعه بوده و برای مردم مرجعیت داشته اند و از گذشته های دور، قهرمانانی که در مسابقات المپیک و جهانی مدال می آوردند در دستگاه های مختلف جذب می شدند که معیشت و زندگی آنها فراهم شود و دغدغه ای برای ورزش قهرمانی نداشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر ورزش قهرمانی ما به نوعی از بین رفته و جوانان رغبتی به سمت برخی رشته ها از جمله وزنه برداری و کشتی نشان نمی دهند چون این رشته ها انفرادی هستند و کار کردن و به قهرمانی رسیدن در آنها سخت است بنابراین بیشتر جوانان به رشته های جمعی دیگر مثل فوتبال روی آورده اند و برخی رشته ها مانند دوومیدانی، وزنه برداری و کشتی که در المپیک مدال آورند جایگاهشان متزلزل شده است.

افشار گفت: دلیل آن نیز به این موضوع بر می گردد که برای قهرمانان هیچ برنامه ای نداریم، قهرمانی که از ۱۲ سالگی استعدادیابی شده تا ۱۰ سال بعد به نتیجه برسد نه می تواند به سراغ کار برود و نه تحصیلات مناسب کسب کند چون همه هم و غم خود را برای ورزش می گذارد تا قهرمان المپیک و آسیا شود ولی ما بعد از قهرمانی، ورزشکاران را به کل رها می کنیم و کاری به آنها نداریم.

قهرمانان ورزشی و رویای شیرین حمایت‌های مالی

 وی افزود: چون برای قهرمانان، برنامه ای نداریم آنها دلسرد می شوند و در تامین نیازهای زندگی و هزینه های جاری خود ناتوان می مانند درحالیکه یک قهرمان باید افکار راحت و بدون دغدغه ای داشته باشد تا موفقیت هایش تداوم یابد.

این کارشناس گفت: متاسفانه هیچ برنامه ای برای ورزش قهرمانی نداریم و باید از دستگاه ورزش استان بپرسیم که در حوزه ورزش قهرمانی چکار کرده اند و چند ورزشکار قهرمان را در رشته های مختلف زیر نظر و آموزش قرار داده اند.یک کارشناس ورزش:ما ورزشکاران را بعد از قهرمانی به کل رها می کنیم و دیگر کاری با آنها نداریم.

وی افزود: به جز چند قهرمان در برخی رشته ها در استان طی سال های اخیر دیگر قهرمانی نمی بینیم و هرازگاهی یک قهرمان ظهور می کند که آن هم به خاطر استعدادهای ذاتی خودش بوده و به خاطر برنامه ریزی دستگاه های متولی نیست.

این کارشناس گفت:وقتی به قهرمانان ورزشی اهمیت داده نمی شود و آنها زندگی و کار مناسبی پیدا نمی کنند، جوانان به قهرمانان نگاه می کنند که شرایط مناسبی ندارند و در کنار خیابان دستفروشی یا در بازار میوه فروشی می کنند قطعا به سوی ورزش حرکت نمی کنند.

افشار با بیان اینکه باید برای قهرمانان برنامه داشته باشیم، اضافه کرد: متاسفانه همیشه در این موضوع، صحبت می شود اما اتفاقی نمی افتد چون استراتژی ورزشی ما اشتباه است و اصلا استراتژی نداریم و قهرمانان ما به صورت خودجوش بار می آیند.

وی گفت: به دلیل نداشتن استراتژی ورزشی در بسیاری از رشته ها سهم بسیار ناچیزی از مدال آوری داریم مثلا در کشتی و قایقرانی بعد از سالها یک مدال کسب می کنیم که آن هم ثبات ندارد در حالیکه این رشته ها اصلا امکانات زیادی نمی خواهد و با برنامه ریزی می توان به ثبات در کسب مدال رسید.

این کارشناس اضافه کرد: ورزشی قهرمانی ما در کل کشور در حال خطر است چون جوانان مشاهده می کنند که در کارهای دیگر درآمد بیشتری از حوزه قهرمانی ورزشی دارند و در نتیجه روز به روز از تعداد ورزشکاران حوزه قهرمانی ما کاسته می شود.

وی گفت: ما هیچ حفاظتی از قهرمانان نمی کنیم و آنها را تحت نظر و کمترل نداریم که این موضوع فقط مختص قزوین نیست و در کل کشور جریان دارد.

افشار افزود: قهرمانانی داشتیم که فراموش شدند و گمنام از دنیا رفتند و نتوانستیم برای آنها کاری کنیم که حداقل در دوران بازنشستگی، هزینه های زندگی آنها تامین شود.

اغلب قهرمانان ورزشی از طبقه متوسط و ضعیف جامعه هستند

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان در این باره گفت: با تشکیل ستاد بازی های آسیایی ۲۰۲۲ قهرمانان ورزشی استان را شناسایی کرده ایم که می توانند در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک حضور یابند.

افسانه حسن نایبی افزود: این ورزشکاران برای انجام تمرینات خود نیاز به حمایت مالی دارند که بخشی از اعتبارات آن توسط اداره کل ورزش و جوانان استان صورت می گیرد ولی بخشی دیگر باید با تعامل و همکاری سایر دستگاه ها و کمک خیران و صنایع استان تامین شود.

وی گفت: یک ورزشکار برای داشتن رکورد مناسب باید تمرینات مستمری داشته باشد تا دچار استهلاک بدنی نشود و سرمایه و پتانسیل بدنی خود را حفظ کند و در کنار آن باید تغذیه و مکمل های غذایی مناسبی داشته باشد که همه نیازمند هزینه و بودجه است.

حسن نایبی اضافه کرد:استفاده از پایگاه قهرمانی، فیزیوتراپی و استخر از جمله مواردی بوده که برای این ورزشکاران در سال های اخیر از طریق اداره ورزش استان به صورت رایگان فراهم شده، ولی اعزام های قهرمانان به مسابقات جهانی و آسیایی که ورودی آنها به دلار یا یورو محاسبه می شود بخشی را فدراسیون های مربوط متقبل می شود و بحث اسکان و تغذیه به عهده خود ورزشکار است.

وی گفت: با توجه به اینکه ورزشکاران، تمام وقت در حال ورزش قهرمانی هستند و فرصتی برای اشتغال ندارند می طلبد که کمک مالی قابل توجهی به آنها صورت گیرد.

قهرمانان ورزشی و رویای شیرین حمایت‌های مالی

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین افزود: اغلب قهرمانان ما از جامعه متوسط و ضعیف جامعه هستند که اولویت خود را ورزش قهرمانی قرار داده اند به همین جهت نیاز به حمایت دارند و بودجه اداره ورزش بسیار محدود است و قابلیت پوشش تمامی قهرمانان را ندارد.معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین:بودجه این اداره بسیار محدود است و قابلیت پوشش تمامی قهرمانان را ندارد.

وی گفت: ما تا حد توان خود، هزینه ورودی مسابقات را برای برخی از قهرمانان تامین کرده ایم اما با توجه به تورم، هزینه های مالی سفرهای قهرمانان افزایش یافته و می طلبد که برای حفظ این قهرمانان از ظرفیت های موجود استان استفاده کنیم.

حسن نایبی افزود: قزوین، استان صنعتی است و صنایع خوبی دارد ولی تاکنون در بخش قهرمانی سرمایه گذاری خاصی صورت نگرفته است و امیدواریم کمک شود که صنایع استان در بخش حمایت از قهرمانان ورود جدی داشته باشند.

وی گفت: تعداد قهرمانان استان که در ترکیب تیم ملی قرار گرفته اند، شناسایی شده اند و تعداد آنها روز به روز افزایش می یابد که یکی از دلایل آن، تشکیل ستاد بازی های آسیایی در استان بوده که طی چهار سال گذشته کلید خورده است.

حسن نایبی افزود: در حال حاضر ستاد بازی های آسیایی ۲۰۲۲ در استان تشکیل شده و قرار است قهرمانان شناسایی و احصا شده استان تحت مراقبت اداره کل قرار بگیرند.

۶ تن از قهرمانان ورزشی قزوین در اولویت استخدام قرار دارند

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در این باره گفت: در بحث استخدامی، یکسری از قهرمانان مانند ابراهیم برخورداری در تیراندازی، بهمن عسگری در کاراته، تهمینه کربلایی صادقی در پنچاک سیلات و حسین فرزانه سیاهکل در والیبال نشسته را که شرایط و تحصیلات تربیت بدنی داشتند در اداره ورزش استان استخدام کردیم.

عباس علایی مقدم گفت: آیین نامه مصوب در خصوص استخدام قهرمانان، شرایط لازم را مشخص و تصریح کرده که اگر ورزشکاران در بازیهای المیپک و مسابقات جهانی و آسیایی مقام های برتر را کسب کنند می توانند در دستگاه های اجرایی استخدام شوند.

وی افزود: متاسفانه بعضی مواقع دستگاه های اجرایی در برابر این مصوبه مقاومت می کنند مثلا یک قهرمان با لیسانس عمران داشتیم که می خواست در یک دستگاه اجرایی جذب شود ولی چون ورزشکار بود پذیرش نشد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: در حال حاضر برخی از قهرمانان ورزشی استان از قبیل مرتضی رمضانی در والیبال نشسته، علی اصغر آسیابری در کاراته و رضا علیپور در سنگنوردی شرایط احراز مصوب در آیین نامه استخدام قهرمانان را ندارند ولی ما طبق دستور استاندار قزوین آنها را در کنار سه ورزشکار دیگر به نام های سمیرا جلیلوند در گلبال، رامین صفویه در جودو و مهدی وهابی در ورزش معلولان در اولویت معرفی برای استخدام قرار داده ایم.

قهرمانان ورزشی و رویای شیرین حمایت‌های مالی

 علایی مقدم گفت: برخی از این ورزشکاران، مدرک کارشناسی از جمله شرایط قید شده در آیین نامه را ندارند وگرنه استخدام آنها را پیگیری می کردیم.

وی افزود: امیدواریم مدیریت ارشد استان کمک کند تا این قهرمانان ورزشی را در شهرداری ها یا صنایع و جاهای دیگر جذب کنیم تا یک بخشی از مشکلات مالی و بیمه ای آنها حل شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: فعلا ما ۶ تن از قهرمانان ورزشی استان را در اولویت استخدام قرار داده ایم ولی تعداد آنها بیشتر از ۱۵ نفر نیست.

تامین همه هزینه های قهرمانان از عهده اداره ورزش بر نمی آید

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در خصوص حمایت از قهرمانان، گفت: این ورزشکاران برای اینکه به اردوهای تیم ملی و مسابقات اعزام شوند به برخی حمایت ها در قالب مربی و تغذیه نیاز دارند که ما در حد توان آن را پوشش می دهیم.

علایی مقدم گفت: به عنوان مثال رضا علیپور -سریعترین مرد عمودی جهان- هر دوهفته یکبار یک کفش می خواهد چون کفش او مخصوص است و هزینه آن بالا می باشد یا مکمل های غذایی، البسه، خوراک و ایاب و ذهاب نیاز دارد.

وی افزود: ما الان بالای ۲۰۰ نفر اردونشین داریم و در بازی های آسیایی سال آینده از استان ۵۰ تا ۶۰ نفر شانس حضور دارند که در صورت حمایت از آنها بازیکنان اعزامی در ترکیب تیم ملی بیشتری خواهیم داشت که همه نیازمند بودجه است.

علایی مقدم گفت: نیاز است که یکسری حمایت ها از قهرمانان صورت گیرد که تامین بودجه آن واقعا از عهده اداره کل ورزش و جوانان استان خارج است.مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین:تامین بودجه حمایت از قهرمانان ورزشی به تنهایی از عهده اداره کل خارج است.

وی افزود: اعتبارات فصل پنج ورزشی استان چه از وزراتخانه و چه از استان کفاف این کار را نمی دهد چون ۵۵ هیات استانی و ۲۸۰ هیات شهرستانی و توابع داریم که به آنها کمک می کنیم.

این مسوول ورزشی گفت: اگر به طور میانگین در سال به هر هیات ورزشی، یک میلیون بدهیم- که اصلا پولی نیست و الان یک اعزام از قزوین به تهران ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه بر می دارد-باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون به هیات ها پرداخت کنیم که واقعا در توان ما نیست.

وی با اشاره به هزینه های سرسام آور هیات های ورزشی، گفت: پیشنهاد ما این است که اعتبارات فصل پنج ما که سال گذشته ۴۶۰ میلیون بوده و امسال به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده باز افزایش یابد.

قهرمانان ورزشی و رویای شیرین حمایت‌های مالی

علایی مقدم افزود: همچنین می توان یک حساب مشترکی برای واریز کمک های صنایع استان ایجاد کرد تا در بحث هزینه های جاری قهرمانان کمک شود.

وی افزود:اگر از این طریق برای ورزش دو یا سه میلیارد تومان جمع شود می توانیم حمایت لازم از قهرمانان را برای اعزام به مسابقات و تجلیل از آنها در هنگام بازگشت به استان داشته باشیم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان گفت: در حال حاضر واقعا در این زمینه مشکل داریم و در همین ماه بیش از ۲۰ قهرمان استان به رقابت های کشوری اعزام شده اند که برای هر اعزام ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درخواست داشته اند یعنی طی این ۱۰ روز باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به قهرمانان پرداخت کنیم که واقعا کل اعتباری که از وزارتخانه گرفته ایم این رقم نیست.

وی گفت: محسن بهشتی راد قهرمان یخنوردی استان برای چهار مسابقه، نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان هزینه می خواست که ۵۰ تا ۶۰ میلیون را فدراسیون به صورت مستقیم می دهد و بقیه را ما باید از طریق اسپانسر یا بودجه اداره به صورت خرد خرد کمک کنیم.

اعلایی افزود: در این زمینه شهرداری ها نیز می توانند به ما کمک کنند، از سوی دیگر در حال راه اندازی مجمع خیران ورزشی هستیم تا بتوانیم این کمبود بودجه را جبران کنیم.

واحدهای تولیدی استان به قهرمانان ورزشی کمک کنند

رییس هیات ورزش های کارگری استان قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:در ذیل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها، اداره ورزش کارگری وجود دارد که می توان برای جذب قهرمانان ورزشی در آنها به عنوان کارشناسان ورزشی اقدام کرد.

هادی اسدی گفت: ما در استان قزوین سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۷۱ هزار کارگر داریم و متاسفانه خیلی از صنایع، سرمایه گذاری ها و تیمداری ها را در تهران انجام می دهند و دست ورزشکاران ما در استان خالی می ماند.

وی گفت: از مدیران ارشد استان درخواست داریم که رایزنی لازم صورت گیرد تا از ظرفیت این صنایع برای تیمداری و سرمایه گذاری در استان استفاده شود.

اسدی گفت: حداقل یک حساب مشترکی راه اندازی شود که اگر از هر شرکت استان، یک میلیون هم دریافت شود مبلغ قابل توجهی برای حمایت از ورزش استان به دست خواهد آمد.

وی افزود: همچنین می توان ورزشکارانی را که در ادارات قابل استخدام نیستند در واحدهای تولیدی استان به کارگیری کرد تا کمکی به معیشت و زندگی آنها شود.یک مسوول ورزشی:اگر از هر شرکت استان، یک میلیون تومان دریافت شود مبلغ قابل توجهی برای حمایت از ورزش استان جمع آوری خواهد شد.

سه تن از قهرمانان ورزشی در نیروی انتظامی جذب شدند

مدیر تربیت بدنی نیروی انتظامی استان قزوین در این باره گفت:  اگر قهرمانان ملی در مسابقات آسیایی، پاراآسیایی، المپیک، پارالمپیک و قهرمانی جهان موفق به کسب مدال شده باشند از خدمت معاف می شوند که حمایت خوبی از قهرمانان ورزشی است و باید به اطلاع ورزشکاران رسانده شود.

سرهنگ دوم ستاد امیرحسین زهرایی گفت: برای کسانی که قهرمانان کشوری هستند نیز تسهیلاتی داریم و آنها می توانند در یگان ورزش نیروی انتظامی، ارتش و سپاه جذب شوند و رشته ورزشی خود را ادامه دهند.

این مسوول انتظامی افزود: ما در ماه های اخیر سه نفر از قهرمانان ورزشی استان را جذب کرده ایم و امیدواریم گامی در راستای حمایت از این قهرمانان برداشته باشیم.

برآیند:

قهرمانان ورزشی بعد از سالها حضور در میادین و عرصه های کشوری موفق می شوند در عرصه های فراملی و جهانی بدرخشند و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز درآورند.

متاسفانه حمایت های لازم از آنها چنان که باید و شاید صورت نمی گیرد و همین موضوع موجب دلسردی آنها و تاثیر منفی بر سایر نوجوانان و جوانان می شود و باید برنامه ریزی لازم برای حل این مشکل صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار