استاندار قزوین گفت: باید اراده جمعی خود را بر این قرار دهیم که در طرح جهش تولید مسکن در کشور اول شویم.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 17 November 2021

به گزارش تابناک قزوین، محمدمهدی اعلایی صبح امروز در نشست شورای تأمین مسکن استان قزوین که در سالن جلسات ساختمان مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: از مدیران استان قزوین انتظار دارم که نشست‌های شورای مسکن را جدی بگیرند تا بتوانیم طرح ملی مسکن را به بهترین شکل در استان اجرایی کنیم.

وی همچنین با ارائه راهکار برای کاهش هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی و طرح جهش تولید مسکن گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب‌وفاضلاب، توزیع نیروی برق و گاز از ما مطالبات سنگینی دارند، می‌توانیم در ازای طلب‌های آنها سهمیه از واحدهای مسکن ملی را به آنها اختصاص دهیم تا کار به سرعت پیش برود.

اعلایی درباره چالش‌های اوقافی بودن برخی اراضی مد نظر برای اجرای طرح ملی مسکن هم بیان کرد: وقفی بودن زمین مشکل خاصی نیست؛ چرا که در مجتمع‌های مسکونی هم مالکیت افراد در واقع روانی است و هیچ‌کس واقعاً مالک زمین نیست. بنابراین باید این نگاه را در جامعه اصلاح کنیم.

با تهاتر زمین هزینه ساخت به حداقل برسد

استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هوشمندی بر سخت‌کوشی ارجحیت دارد، گفت: باید در اجرای طرح ملی مسکن و همچنین طرح جهش تولید مسکن هوشمندانه عمل کرده و با استفاده از روش‌های تهاتر زمین هزینه ساخت را به حداقل ممکن برسانیم.

اعلایی به وجود 400 هکتار زمین باارزش در ناحیه منفصل شهری (شهرک) مهرگان اشاره کرد و افزود: از طریق همین زمین‌ها می‌توانیم منابع مالی اجرای طرح اقدام ملی و جهش تولید مسکن را تأمین کنیم و از گرفتن تسهیلات سنگین و پربهره بی‌نیاز شویم. باید اراده جمعی خود را بر این قرار دهیم در طرح جهش تولید مسکن در کشور اول شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان ساخت مسکن در استان قزوین پایین است. با این حال چون زمین خام در مهرگان زیاد داریم، مشکلی در این حوزه احساس نمی‌کنیم. از طرفی اراده و سابقه بالای مدیران اجرایی استان هم نشان می‌دهد که در اجرای طرح مسکن مهر موفق عمل شده و در قیاس با سایر استان‌ها مشارکت مردم در ساخت‌وساز قابل قبول است.

همکاری ضعیف بانک برای اعطای تسهیلات طرح اقدام ملی

معاون عمرانی استاندار قزوین هم در این نشست با اشاره به همکاری ضعیف بانک برای اعطای تسهیلات در حوزه اجرای طرح اقدام ملی گفت: میزان پرداختی تسهیلات بانک مسکن به دلیل موانع قانونی و مقرراتی در بانک‌ها سبب شده که پیمانکاران و کارگزاران طرح فقط به آورده مردم متکی باشند که همین موضوع سبب کاهش میزان پیشرفت طرح شده است.

علی فرخزاد اضافه کرد: با توجه به مشکلات مالی اقشار هدف در طرح اقدام ملی و همچنین جهش تولید مسکن باید فکری به حال بازپرداخت اقساط تسهیلات طرح گرفته شود تا تمایل مردم هم به ثبت نام و حضور در این طرح‌ها بیشتر شود.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از مردم نسبت به اجرای همه طرح‌های تولید مسکن دولتی در ناحیه شهری مهرگان گلایه دارند و اعتقاد دارند که با همکاری دستگاه‌های دولتی می‌توانیم زمین‌های دولتی در داخل شهر قزوین را هم به اجرای طرح ملی مسکن اختصاص دهیم.

فرخزاد یادآور شد: اگر طرح اقدام ملی و جهش تولید مسکن با کیفیت اجرایی بالایی اجرا شود، معضل خالی ماندن چنین واحدهای بعد از ساخت کمتر خواهد شد و البته باید زیرساخت‌های رفاهی هم همپای ساخت واحدها توسعه یابد تا یک ناحیه شهری نیمه‌کاره به مردم و خانه‌اولی‌ها تحویل داده نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار