معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: اجرای طرح‌های عمرانی بدون پیوست زیست‌محیطی ممنوع است و شهرداری‌ها و دستگاه‌های عمرانی باید برای طرح‌های خود مطالعات زیست‌محیطی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۰۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 14 November 2021

 

ه گزارش تابناک قزوین، علی فولیان عصر امروز در نشست پیشگیری از تخلفات زیست‌محیطی استان قزوین که با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست و سایر مسئولان اجرایی در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: اجرای طرح‌های عمرانی بدون پیوست زیست‌محیطی ممنوع است و شهرداری‌ها و دستگاه‌های عمرانی باید برای طرح‌های خود مطالعات زیست‌محیطی داشته باشند.

وی هدف از تدوین پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی را پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات در این حوزه دانست و گفت: متخلفان حوزه محیط زیست در هر پست و رده مدیریتی محاکمه خواهند شد و به همین خاطر شعبه‌های تخصصی در دادگستری، دادسرا و دادگاه مدنی برای رسیدگی به پرونده‌های این حوزه ایجاد شده است.

فولیان دفع پسماندهای بهداشتی و آزمایشگاهی یکی از مشکلات بزرگ زیست‌محیطی در استان برشمرد و اضافه کرد: همچنین آلودگی آب در رودخانه‌ها و خراب کردن نواحی حفاظت‌شده جنگلی از دیگر تخلفات عمده محیط زیستی در استان قزوین هستند که راه‌های مقابله با آنها باید در یک کارگروه تخصصی به سرپرستی اداره کل حفاظت از محیط زیست مشخص شود.

لزوم رشد فرهنگ عمومی در حوزه پایش و حراست از محیط زیست

معاون دادگستری کل استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم رشد فرهنگ عمومی در حوزه پایش و حراست از محیط زیست تأکید کرد و گفت: حفظ محیط زیست فقط وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست و قوه قضائیه نیست و قانون برای همه دستگاه‌های دولتی در این حوزه تکالیف مشخصی تعیین کرده است.

فولیان افزود: بنابراین همه دستگاه‌ها برای توسعه محیط زیست باید عزم همگانی داشته باشند و به وظایف خود در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست باید عمل کنند و در این مسیر هم باید هماهنگ و همراه باشند.

وی پیشگیری از وقوع جرم را هدف اصلی دستگاه قضا در تدوین سند تحول دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه تخریب محیط زیست از مصادیق مهم تضییع حقوق عامه و جرم به حساب می‌آید، دادستان‌ها و دادیارها در سرتاسر استان قزوین باید به دنبال مقابله جدی با تخلفات این حوزه باشند و حقوق زیست‌محیطی مردم را اعاده کنند.

فولیان یادآور شد: باید صیانت از محیط زیست باور عمومی همه مردم و مدیران شود و در ضمن مسئولان باید بداند که دادستانی به عنوان مدعی‌العموم همواره پیگیر احقاق حقوق عامه از جمله محیط زیست است و نباید در این حوزه ترک فعل داشته باشند.

افزایش تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین هم در این نشست با اشاره به افزایش میزان تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها در طول یک دهه اخیر گفت: با وجود اقدامات جهادی که از سوی دادگستری و دادستانی برای مقابله با این تخلف در چند سال اخیر انجام شد، اما همچنان برخی افراد و کشاورزان با ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها برای طبیعت و حیوانات مخاطره درست می‌کنند.

مهران شنتیایی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما اضافه کرد:‌ هر سال با سرد شدن هوا شاهد افزایش میزان مصرف سوخت مازوت یا همان نفت کوره در نیروگاه شهید رجایی هستیم که استمرار این وضعیت برای سازمان حفاظت از محیط زیست قابل قبول نیست و در روزهایی که باران و برف نیاید، استفاده از این سوخت سبب آلودگی شدید هوا می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان آبیک ما از نظر مخاطرات محیط زیستی محاصره شده و علاوه بر نیروگاه شهید رجایی، کارخانه سیمان آبیک، معادن سنگ و واحدهای تولیدی مختلف هوای این شهر را آلوده می‌کنند که در این زمینه ورود جدی دستگاه قضایی را نیاز داریم.

شنتیایی یادآور شد: در سایر بخش‌های استان قزوین همچنان بسیاری از طرح‌های عمرانی بدون مطالعات زیست‌محیطی در مسیر اجرا هستند که باید جلوی آنها گرفته شود و در ضمن باید در مسیر توسعه شهری هم مطالعات را به روز کنیم تا بتوانیم از ایجاد تخلفات جدید پیشگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار