روند افزایشی و بدون نظارت قیمت‌ها در حوزه مایحتاج اولیه مردم و کالاهای اساسی گویای فقدان نظارت و افسارگسیختگی در بازار قزوین است.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 03 November 2021

 بدون شک یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای مردم را باید تورم و گرانی دانست. تورم و گرانی‌های سر به فلک کشیده‌ای که روزبه‌روز بدون حساب افزایش می‌یابد و مردم نیز جز تحمل راه دیگری ندارند.

افزایش قیمت مایحتاج اولیه مردم آن‌هم بدون نظارت و فرمولی خاص در قزوین امری عادی تبدیل‌شده و گویا امیدی به بهبود در شرایط فعلی نیز نباید داشته باشیم.

افزایش قیمت مایحتاج اولیه مردم در استان قزوین در حالی صورت می‌گیرد که این استان به لحاظ موقعیت و جایگاه ویژه خود در حوزه کشاورزی و صنعت در جایگاه بسیار ویژه‌ای قرار دارد و حتی در برخی کالاها به‌عنوان قطب تولید کشور محسوب می‌شود.

دست دلالان از بازار باید قطع شود

مرغ و فرآورده‌های وابسته در آن در استان قزوین در حالی روند افزایشی به خود گرفته که قزوین قطب تولید آن در کشور است. این اتفاق به‌قدری تلخ و گزنده بود که حجت‌الاسلام خضری امام‌جمعه موقت قزوین این هفته در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به آن ابراز گلایه کرده و هشدار داد.

وی در سخنان خود گفت: استان قزوین یکی از قطب‌های دوم و طیور در کشور است اما امروز در حوزه مرغ و تخم‌مرغ با چالش روبرو است.

حجت‌الاسلام خضری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مرغ و تخم‌مرغ در قطب مرغ و تخم‌مرغ کشور زیبنده مردم این استان نیست، تأکید کرد: نباید به دلالان و واسطه گران این کالاهای اساسی اجازه داد تا با خروج محصولات این استان زمینه نارضایتی مردم را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان توانایی مبارزه با دلالان را ندارند کار را به گروه‌های جهادی و بسیج بسپارند تا این گروه‌های مردمی پرچم مبارزه با دلالی و واسطه‌گری را دست بگیرند.

امام‌جمعه قزوین در پایان یادآور شد: امروز زمان آن رسیده که دولت انقلابی با راه‌اندازی نهضت ملی مبارزه با دلالی، ساختاری عادلانه برای توزیع کالاهای اساسی مردم ایجاد کند تا مردم در حوزه نیازهای اساسی خود دچار مشکلات جدی نشوند.

امام‌جمعه موقت قزوین بیان کرد: از رئیس‌جمهور و دولت انقلابی می‌خواهیم که نهضت ملی مبارزه با واسطه‌گری و توزیع عادلانه را راه‌اندازی کنند و اولویت خود را مبارزه با دلالان و سوداگران در هر سطحی قرار دهند.

سفره مردم هرروز کوچک‌تر می‌شود

از سویی قیمت‌ها در قزوین همچنان روند افزایشی دارد. مرغ در دو هفته اخیر پس از مدت‌ها کمبود در بازار از هر کیلو ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به‌یک‌باره به ۳۱ هزار تومان رسید اما در هفته اخیر با حدود ۱,۵۰۰ تومان کاهش، هر کیلو ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت گوشت قرمز در استان نیز همچنان روند صعودی دارد تا جایی که قیمت هر کیلو گوشت قرمز گرم در بازار ۱۶۰ هزار تومان است.

ماهی نیز وضعیتی عجیب را طی می‌کند. قیمت ماهی قزل‌آلا در قزوین در یک سال اخیر حدود ۳ برابر شده و امروز در بازار با حداقل کیلویی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اگر مسئولان توانایی مبارزه با دلالان را ندارند کار را به گروه‌های جهادی و بسیج بسپارند تا این گروه‌های مردمی پرچم مبارزه با دلالی و واسطه‌گری را دست بگیرند

اما در حبوبات که می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع گوشت باشد وضعیت به‌مراتب وخیم‌تر است. این روزها قیمت هر کیلو لوبیا قرمز ۳۴ هزار تومان است. لوبیاچیتی با قیمت ۴۴ هزار تومان و نخود نیز با قیمت هر کیلو ۳۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت عدس وضعیتی پر نوسان را دنبال می‌کند و قیمت یک کیلو عدس در قزوین حداقل ۳۵ هزار تومان است.

نکته جالب هزینه بالای عدس کوهین قزوین است. هر کیلو از این عدس حدود ۴۹ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

اما برای خرید میوه در قزوین نیز باید جیبی پرپول داشته باشید. نارنگی در بازار قزوین با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که کمترین آن ۱۲ و بیشترین آن ۱۸ هزار تومان است.

انار در این بازار به‌طور میانگین هر کیلو ۱۸ هزار تومان و سیب نیز از ۱۰ هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان در نوسان است. برای خرید هر کیلو کیوی نیز باید در قزوین ۱۶ هزار تومان به‌طور میانگین پرداخت کنید.

افسارگسیختگی در بازار قزوین/ نظارت حلقه مفقوده در بازار است

موز نیز این روزها با شاه سبد میوه‌ها تبدیل شده و هر کیلو ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

اما اولیه‌ترین نیازهای مردم نیز در این روزها قیمت کمی ندارد. سیب‌زمینی و پیاز در قزوین به‌طور میانگین هر کیلو ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شوند و گوجه نیز هر کیلو ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما برنج در روزهای اخیر در قزوین قیمتی سر به فلک دارد. برنج هاشمی هر کیلو ۴۵ هزار تومان، شیرودی هر کیلو ۳۸ هزار تومان، صدری ۴۸ هزار تومان و عنبربو ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسند تا برنج بیش‌ازپیش از سبد روزانه مردم دور شود.

این روند به‌قدری فرسایشی شده که مردم دیگر انتظار قیمت ثابت و کم را ندارند.

انتظار ثبات قیمت را در بازار نداریم

کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از شهروندان قزوینی یکی با بیان اینکه اصولاً دیگر انتظار قیمت کم و ثابت را از کالاها نداریم، افزود: نوسان قیمت‌ها مدام رو به بالا است و چاره‌ای جز تحمل نداریم.

وی تاکید کرد: تنها امید این روزهای ما این است که با شکل‌گیری دولت جدید شاهد ثبات در قیمت‌ها باشیم چون شواهد این‌گونه نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌ها امری محال است.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: ساده‌ترین خواسته این مردم تأمین بی‌دغدغه نیازهای اولیه است و این چیزی است که دولت باید در مسیر پیش رو در برنامه داشته باشد.

روند افزایش قیمت در بازار به‌هیچ‌عنوان معقولانه نیست

اما محمدرضا فیروز یکی از کسبه بازار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روند افزایش قیمت در بازار به‌هیچ‌عنوان معقولانه نیست و برای خرید هر وعده کالا از شرکت باید شاهد قیمت‌های جدید باشیم.

وی تصریح کرد: این عدم ثبات، تأمین کالا برای ما و همچنین مردم را نیز سخت‌تر کرده و این‌گونه به نظر می‌رسد که هیچ نظارتی در بازار و همچنین بر روی شرکت‌های تولیدی نیست.

این فروشنده مواد غذایی تصریح کرد: روند کنونی بازار جز نابود شدن فروشندگان خرد و سخت‌تر شدن امرار معاش برای مردم نتیجه دیگری ندارد و دولت باید فکری جدی برای این موضوع داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از کالاها نیز در همین استان قزوین تولید می‌شود و نیاز است نظارت بیشتری صورت بگیرد تا کالاهای تولیدی در استان ابتدا نیاز استان را تأمین کنند و سپس به استان‌های دیگر ارسال شوند.

به گزارش مهر بدون شک ادامه روند فعلی برای مردم بسیار سخت و ناممکن به نظر می‌رسد و مسئولین باید به دنبال راه چاره برایان باشند.

افسارگسیختگی در بازار قزوین/ نظارت حلقه مفقوده در بازار است

از سویی نظارت بر بازار باید افزایش یابد تا شاهد کاهش مشکلات و سوءاستفاده‌ها باشیم.

بازار قزوین نیازمند نظارت همه‌جانبه

محمدقاسمی دادستان قزوین در همین باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در بازار قزوین از عدم نظارت کافی بر بازار گلایه کرده و اظهار کرد: نظارت باید در تمام بخش‌های بازار صورت بگیرد و مردم نباید بیشتر از این آسیب ببینند.

وی ادامه داد: جامعه از وضعیت نظارت بر بازار و نابسامانی در این حوزه گلایه‌مند است و نیاز است تا همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

دادستان قزوین با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست که قیمت مرغ و طیور در قزوین افزایشی باشد، ادامه داد: برای تأمین نهاده‌های دامی از بیت‌المال هزینه می‌شود و تولیدکنندگان از ارز دولتی بهره می‌برند و بر همین اساس باید قیمت‌ها منطقی و قابل‌قبول باشد.

روند کنونی بازار جز نابود شدن فروشندگان خرد و سخت‌تر شدن امرار معاش برای مردم نتیجه دیگری ندارد و دولت باید فکری جدی برای این موضوع داشته باشد

وی گفت: در موضوع دام با موجود زنده مواجه هستیم و نیاز است نهاده آن به‌موقع تأمین شود و در غیر این صورت دامدار مجبور به تهیه از بازار آزاد خواهد شد که همین نیز سبب افزایش قیمت می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: وقتی هزینه‌های تولید بر عهده استان ما است، نباید منافع آن به سایر استان‌ها سرازیر شود، بلکه ابتدائاً باید کالای مورد نیاز استان تأمین و نیاز شهروندان برطرف شود و سپس مازاد آن در اختیار سایر استان‌ها قرار گیرد که طبعاً نسبت به این موضوع نیز باید نظارت دقیق صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک شرایط سخت اقتصادی کشور برای مردم قابل درک و فهم است اما نباید این شرایط مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و نظارت بر بازار فراموش شود.

از سویی این وضعیت نباید به بستری برای پرورش واسطه‌ها و دلالان تبدیل شود. مردم این روزها بیشتر از هر زمانی به آرامش و ثبات در بازار نیاز دارند و زمان آن رسیده تا دولت با اجرای طرح‌هایی زود بازده در کشور و طبیعتاً در استان قزوین، بازار را به آرامش نزدیک کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار